Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem

Gorlice,01.08.2024

SPIS TREŚCI

PREAMBUŁA……………………………………………………………………………………………………………………………4

ROZDZIAŁ 1……………………………………………………………………………………………………………………………..4

Podstawowe terminy……………………………………………………………………………………………………………….4

ROZDZIAŁ 2……………………………………………………………………………………………………………………………..6

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a personelem przedszkola……………6

ROZDZIAŁ 3……………………………………………………………………………………………………………………………11

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci……………………………………..11

ROZDZIAŁ 4…………………………………………………………………………………………………………………………….14

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenie dziecka  przez pracownika, osobę trzecią, innego dziecka lub opiekuna……………………………………………….14

ROZDZIAŁ 5……………………………………………………………………………………………………………………………..16

Zasady ochrony danych osobowych dziecka……………………………………………………………………………16

ROZDZIAŁ 6……………………………………………………………………………………………………………………………..18

Zasady ustalenia planu wsparci dziecka po ujawnieniu krzywdy………………………………………………18

ROZDZIAŁ 7……………………………………………………………………………………………………………………………..18

Procedury określające zakładanie „Niebieskiej Karty”………………………………………………………………18

ROZDZIAŁ 8………………………………………………………………………………………………………………………………19

Zasady udostępniania opiekunom i dzieciom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania………………………………………………………………………………………………………………………………19

ROZDZIAŁ 9………………………………………………………………………………………………………………………………20

Monitoring stosowania standardów zapewniających bezpieczeństwo dzieci……………………………20

ROZDZIAŁ 10…………………………………………………………………………………………………………………………….20

ZAPISY KOŃCOWE……………………………………………………………………………………………………………………20

 

Akty prawne na  podstawie, których oparte są Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek w Gorlicach.

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j.Dz.U. z 2023r. poz.1304 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023r. poz.1606);
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j.Dz.U.z 2021 r. poz1249);
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r.- Kodeks karny ( t. j. Dz.U z 2022 r. poz. 1138 ze zm.);
  • Konwencja o prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r.(t.j.DZ.U.z 1991 nr 120poz.526 ze zm.);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (dz.U.z 2023r. poz. 1870);
  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r.(Dz.U.Nr 78,poz.483 z późn. zm.

PREAMBUŁA

Naczelną  zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w  jego najlepszym interesie. Pracownik przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik przedszkola realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

ROZDZIAŁ 1

PODSTAWOWE TERMINY

§ 1.

Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • dyrektorze przedszkola – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Niepublicznego Sióstr Felicjanek w Gorlicach;
  • przedszkolu, jednostce – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne Sióstr Felicjanek w Gorlicach;
  • pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia, umowy wolontariackiej, umowy o współpracę oraz praktykantów i stażystów w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek w Gorlicach;
  • partnerze współpracującym z przedszkolem – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie przedszkola na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, higienistka, fotograf, inne osoby);
  • dziecko – należy przez to rozumieć każdego małoletniego uczęszczającego do Przedszkola  Niepublicznego Sióstr Felicjanek w Gorlicach
  • dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – należy przez to rozumieć każde dziecko, które z względu na niepełnosprawność lub inne problemy rozwojowe ma deficyty poznawcze lub trudności w budowaniu prawidłowych relacji  rówieśniczych i potrzebuje ze strony pracowników większej uwagi i  pomocy;
  • opiekuna dziecka – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o dziecku, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
  • przedstawicielu ustawowym – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawnego ( osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd , w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władz rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
  • zgodzie opiekuna dziecka – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między opiekunami dziecka należy uzyskać zgodę od obu opiekunów, a kiedy stanowiska opiekunów są różne , należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przed sadem rodzinnym;

10) krzywdzenie dziecka  –  należy przez to rozumieć popełnienie czynu             zabronionego   lub czynu karalnego ze szkodą małoletniego  przez jakąkolwiek  osobę, w tym pracownika przedszkola lub zagrożenie dobra dziecka w tym jego zaniedbywanie .  Krzywdzeniem jest :

  1. przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m.in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne . Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia, bądź też zagrażać życiu;
  2. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, nieustanna krytyka, wciąganie dziecka  w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań , którym nie jest w stanie sprostać;
  3. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą . Wykorzystywanie seksualne  odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym( np. dotykanie dziecka , współżycie z  dzieckiem) oraz zachowanie bez kontaktu fizycznego ( np. pozywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie ekshibicjonizm)
  4. przemoc ekonomiczna – to niezapewnienie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnym rodzicom lub opiekunom;
  5. zaniedbywanie – to niezaspokojenie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu  odpowiedniego jedzenie, ubrań, schronienia opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnieniem obowiązku przedszkolnego;

11) dane osobowe dziecka – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek                w  Gorlicach;

12) osobie odpowiedzialnej z Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem , koordynatorze – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez dyrektora przedszkola pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

ROZDZIAŁ 2

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY DZIECKIEM A PERSONELEM PRZEDSZKOLA

§ 2.

1.Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników:

1.1 dyrektor przedszkola przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem dzieci lub opieka nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane osoby zamieszczone w  Rejestrze z dostępem ograniczonym oraz Rejestrze osób, w stosunku do których Urząd Państwowej komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze;

1.2 dyrektor przedszkola uzyskuje informację z Rejestru z dostępem ograniczonym  za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez  Ministra Sprawiedliwości. W pierwszej  kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatyczny cnym. Konto podlega aktywacji dokonywanej prze biuro informacji;

1.3 dyrektor pobiera od kandydat

1.4 dyrektor uzyskuje od kandydata oświadczenie o państwach w która informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;

Wzór  oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sadowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów;ych kandydat zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż jego kraj  obywatelstwa oraz informacje z rejestru karnego kandydata  z kraju zamieszkiwania w okresie ostatnich 20 lat lub oświadczenie o tym, że kandydat  nie ma rejestru i nie był karany składane pod rygorem odpowiedzialności karnej

 Wzór oświadczenie stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.

§ 3.

1.Zasady bezpiecznych relacji personelu przedszkola z dziećmi:

1.1 podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie;

1.2 zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy;

1.3 znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone  podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów

  1. Pracownik przedszkola zobowiązany jest do utrzymania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są odpowiednie do sytuacji, uzasadnione i sprawiedliwe.
  2. Pracownik przedszkola w kontakcie z dziećmi:

3.1 zachowuje cierpliwość, uważność i odnosi się do dziecka z szacunkiem;

3.2 wysłuchuje dzieci i  stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji  i poziomu zrozumienia;

3.3 nie zawstydza dziecka, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

3.4 nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie)

3.5 nie ujawnia drażliwych informacji o dziecku osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.

  1. Decyzje dotyczące dziecka powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, prawo do prywatności ale również brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych dzieci.
  2. W przypadku konieczności rozmowy z dzieckiem na osobności, pracownik powinien poinformować, pozostawić uchylone drzwi bądź poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie (przepis nie dotyczy szczególnych pracowników przedszkola, w tym psychologa, pedagoga szkolnego, pedagoga specjalnego, logopedy, specjalisty WWR).
  3. Pracownikowi przedszkola nie wolno w obecności dzieci niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.
  4. Pracownikowi przedszkola nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej oraz stosować gróźb.
  5. Pracownik przedszkola zobowiązany jest do równego traktowania dzieci , niezależnie od ich wyglądu, płci, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.
  6. Pracownik Przedszkola zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych dzieci.
  7. Pracownik przedszkola nie może utrwalać wizerunków dzieci jeżeli opiekun dziecka nie wyraził na to zgody.
  8. Pracownikowi zabrania się przyjmowania prezentów od dzieci oraz ich opiekunów. Wyjątki stanowią drobne okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezenty składkowe, kwiatki, czekoladki itp

§4.

Pracownikowi  przedszkola bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty pracy):

  • nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;
  • składać dziecku propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;
  • proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek ( narkotyków, tzw. dopalaczy)

§5. 

1.Wychowacy oddziałów zobowiązani są do przedstawienia dzieciom Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, które obowiązują w przedszkolu i zapewnienie ich, iż w razie potrzeby otrzymają odpowiednią pomoc.

  1. W przypadku, kiedy pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw, gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganie Standardów do poinformowania dyrektora przedszkola.
  2. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.

§6.

1.Każde przemocowe zachowanie wobec dziecka jest niedozwolone.

  1. Nie można dziecka popychać, bić, szturchać, wyzywać, poniżać, używać wulgarnych słów itp.
  2. Pracownikowi nie wolno dotykać dziecka w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
  3. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny, bądź ukrywany, wiązać się z gratyfikacją oraz wynikać z relacji władzy.
  4. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.
  5. Pracownik, który ma świadomość, iż dziecko doznało jakiejś krzywdy, np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z dzieckiem, wykazując zrozumienie i wyczucie.
  6. Niedopuszczalne jest spanie pracownika w jednym łóżku z dzieckiem podczas wycieczek z noclegiem.
  7. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z dzieckiem. Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których kontakt z dzieckiem może być stosowany i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu; jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
  8. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomocy  w ubieraniu i rozbieraniu , jedzeniu, myciu, przewijaniu, korzystaniu z toalety. Jeżeli to możliwe należy zadbać o to , aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z instytucji. W sytuacji kiedy do obowiązków pracownika należy pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi, zostanie on przeszkolony w tym kierunku.

§7.

  1. Kontakt pracownika z dziećmi poza godzinami pracy jest co do zasady zabroniony.
  2. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania. Spotkania z dzieckiem lub też jego opiekunem powinny odbywać się na terenie przedszkola.
  3. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z dzieckiem, opiekunem lub nauczycielem poza godzinami pracy przedszkola, dozwolone są środki:

3.1 telefon służbowy;

3.2 służbowy e-mail;

3.3 służbowy komunikator;

  1. W przypadku, gdy pracownika łącza z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany jest on do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących pracowników, innych dzieci i opiekunów.

5.Pracownik musi być świadomy zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci na urządzeniach należących do placówki, dotyczy to  odwiedzania  stron/osób w mediach społecznościowych  oraz ustawień prywatnych kont. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie mogą mieć wgląd w cyfrowa aktywność pracownika przedszkola.

  1. Pracownik przedszkola nie może nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
  2. W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność blueooth wyłączona na terenie placówki.

ROZDZIAŁ 3

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIE DZIECI

§ 8.

1.Pracownicy przedszkola posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę a czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci takie jak:

1.1 dziecko jest często brudne, nieprzyjemnie pachnie, jest nadmiernie otyłe lub w przeciągu krótkiego czasu nadmiernie schudło ( nie jest to związane z okresem rozwojowym ) , stale przychodzi do przedszkola przeziębione, chore oraz komunikuje, że rodzic ignoruje objawy;

1.2 dziecko kradnie lub wyłudza jedzenie, pieniądze itp.;

1.3 dziecko nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej: okularów itp.

1.4 dziecko nie ma odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;

1.5 dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić, obrażenia są w różnej fazie gojenia;

1.6 podawane przez dziecko wyjaśnienia  dotyczące obrażeń wydają  się niewiarygodne, niespójne, niemożliwe itp., dziecko często je zmienia;

1.7 pojawia się niechęć do zajęć sportowych – dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;

1.8 dziecko wyraźnie boi się rodzica lub opiekuna , boi się przed powrotem do domu;

1.9 dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

1.10 dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne : bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;

1.11 dziecko jest bierne, wycofane, uległe , przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, samookalecza się itp.;

1.12  dziecko ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet )

1.13 używa środków psychoaktywnych ;

1.14 nadmiernie szuka kontaktu z dorosłymi (tzw. „lepkość” dziecka );

1.15 w pracach plastycznych, rozmowach, zachowaniu dziecka zaczynają dominować elementy/ motywy  seksualne

1.16  dziecko jest rozbudzone seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

1.17   dziecko ucieka z domu;

1.18    nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka;

1.19 dziecko mówi o przemocy

  1. Jeżeli z objawami u dziecka współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie ,że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców/opiekunów to:

2.1 opiekun podaje nieprzekonujące, sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyń obrażeń dziecka; nie przywiązuje uwagi do stanu zdrowia  i dobrostanu dziecka;

2.2 opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z wychowawca oraz pracownikami przedszkola, ignoruje uwagi dotyczące ucznia komunikowane przez osoby zainteresowane sytuacją małoletniego;

2.3 opiekun mówi do dziecka w negatywny sposób, jest krytyczny wobec dziecka, ciągle obwinia, poniża, strofuje, używa obraźliwych zwrotów oraz wulgaryzmów, grozi;

2.4 opiekun poddaje dziecko surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca dziecko;

2.5 opiekun nie interesuje się losem i problemami dziecka;

2.6 opiekun jest apatyczny, często w stanie wskazującym na znaczne obniżenie nastroju.

2.7 opiekun zachowuje się agresywnie;

2.8 opiekun ma zburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;

2.9 opiekun wypowiada się niespójnie

2.10 opiekun nie ma świadomości lub neguje potrzeby dziecka

2.11 opiekun faworyzuje jedno z rodzeństwa;

2.12 opiekun przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym

2.13 opiekun nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków  odurzających

  1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy przedszkola podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informację na temat dostępnej oferty i miejsc wsparcia, motywując ich do szukania stosownej pomocy.
  2. Pracownicy przedszkola monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

ROZDZIAŁ 4

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJACH  PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA  LUB OPIEKUNA

§ 9.

  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie związane z przedszkolem tj. pracownicy przedszkola, wolontariusze, organizacje i instytucje współpracujące z przedszkolem:

1.1 jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu psychicznym, wykorzystania seksualnego lun zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do zapewnienia dziecku bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej zagrożenie. Pracownik zobowiązany jest do zawiadomienia dyrektora i policji pod nr 112 lub 997, a w przypadku podejrzenia innych przestępstw do poinformowania policji lub prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.  W przypadku zawiadomienia telefonicznego pracownik zobowiązany jest podać swoje dane, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami.  W przypadku zawiadomienia telefonicznego  pracownik zobowiązany jest  podać swoje dane, dane dziecka oraz dane osoby podejrzanej o krzywdzenie dziecka oraz opis sytuacji z najważniejszymi faktami. W przypadku zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa zawiadomienie  adresuje się do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaje się dane jak w przypadku  zawiadomienia telefonicznego;

1.2 jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ( np. popychanie, uderzanie, poniżanie, ośmieszanie), zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby krzywdzącej. Następnie powinien zawiadomić dyrekcję,  aby ta mogła zakończyć współpracę z osobą krzywdzącą

1.3 jeśli pracownik zauważy inne niepokojące zachowania wobec dzieci np. krzyki, niestosowne komentarze  zobowiązany jest  zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować od osoby podejrzanej o krzywdzenie.  Powinien poinformować dyrektora, aby mógł przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności  zakończyć współpracę.

  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią :

2.1 jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest  jego życie, zobowiązany jest  do zapewnienia uczniowi  bezpiecznego miejsca i odseparowanie go od osoby stwarzającej zagrożenie. Ponadto, zawiadamia dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę z opiekunami dziecka w obecności tego nauczyciela i osoby nieletniej podejrzanej                 o czyn zabroniony. Jednocześnie powiadamia najbliższy sąd rodzinny i policję wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, podając dane jak w przypadku opisanym w §9 ust.1;

2.2 jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony osoby nieletniej, zobowiązany jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka  i odseparowania go od osoby  krzywdzącej. Ponadto zawiadamia  dyrekcję, aby przeprowadziła rozmowę w jego obecności, z opiekunami dziecka i osoby nieletniej podejrzanej i opracowuje działania naprawcze. W przypadku braku poprawy powiadamia lokalny sad rodzinny, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.

  1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez jego opiekuna:

3.1 jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko doświadczyło  jednorazowo przemocy fizycznej lub psychicznej ze strony opiekuna, zobowiązany  jest do zadbania o bezpieczeństwo dziecka . Ponadto zawiadamia dyrektora aby przeprowadził rozmowę z opiekunami  dziecka w obecności nauczyciela. Informuje o możliwych miejscach udzielających pomocy specjalistycznej. W przypadku braku współpracy opiekuna lub powtarzającej się przemocy, zobowiązany  jest do poinformowania opiekuna o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka, a następnie powiadomienia   właściwego ośrodka pomocy społecznej  na piśmie lub mailowo , jednocześnie składa wniosek  do sądu  rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny; (prokuratura/policja, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź   przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego w zależności  od   zdiagnozowanego typu krzywdzenia   i skorelowanej interwencji  orzeka o konieczności wszczęcia procedury „ Niebieskiej Karty” )

3.2 jeśli pracownik   podejrzewa, że dziecko jest zaniedbane lub jego opiekun  jest niewydolny wychowawczo powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, wskazując instytucje udzielające wsparcia, jeśli sytuacja tego wymaga umożliwić pomoc w sformułowaniu i napisaniu właściwych  wniosków o udzieleniu pomocy. Jeśli sytuacja dziecka się nie poprawi, zobowiązany jest poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie.

  1. Z każdego spotkania sporządzany jest protokół, który jest dołączony do akt osobowych pracownika i dokumentacji dziecka.

§10.

W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka należy uzupełnić Kartę Interwencji, której wzór stanowi  załącznik nr 4 . Kartę załącza  się  do dokumentacji dziecka. W przypadki podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika przedszkola.

ROZDZIAŁ 5

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA

§ 11.

Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2028 r. o ochronie danych osobowych  oraz Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE(ogólne  rozporządzenie o ochronie danych)

  • pracownik przedszkola ma obowiązek  zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych prze nieuprawnionym dostępem;
  • dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
  • pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnianie tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego;

§12.

Pracownik przedszkola może wykorzystywać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka

§13.

  1. Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunie
  2. Pracownik przedszkola w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać o zgodę na podanie danych osobowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik przedszkola podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka

3.Pracownik  przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów  o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik przedszkola jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

§14.

1.W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia przedszkola. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje dyrekcja.

2.Dyrektor przedszkola, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, poleca pracownikowi obsługi przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by umożliwić filmowanie przebywających na  terenie przedszkola dzieci.

ROZDZIAŁ 6

ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA DZIECKA PO UJAWNIENIU KRZYWDY

§15.

1.W przypadku kiedy zostały, zastosowane procedury interwencji, dotyczące pomocy dziecku krzywdzonemu, jeśli zaistnieje taka potrzeba, dyrektor tworzy grupę wsparcia dla pokrzywdzonego dziecka

  1. W skład grupy każdorazowo wchodzi dyrektor, wychowawca oddziału, psycholog , pedagog.

3.Grupa poszerz się do większej ilości specjalistów  w zależności od potrzeb dziecka

  1. Grupa wsparcia utworzona jest celem ustalenia jaka pomoc dziecku będzie niezbędna.
  2. Wnioski ze spotkań z psychologiem i pedagogiem w przedszkolu, stanowią dane wrażliwe nie są dołączone do dokumentacji dziecka, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia dziecka ( np. o planowanym samobójstwie )

ROZDZIAŁ 7

PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE „NIEBIESKIEJ KARTY”

§16.

1.Głównym  celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez przedszkole, ale też tworzenie warunków do systemowgo, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną.

2.Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w przedszkolu dziecko zgłosi, iż wobec niego stosowana jest  przemoc, pracownik ten powinien niezwłocznie poinformować dyrektora, który ma wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde przyjęcie  informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.

3.Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji , w  sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 3.

  1. Procedura „Niebieskiej Karty” stanowi oddzielny dokument Przedszkola Niepublicznego Sióstr Felicjanek w Gorlicach
  2. Procedurę „Niebieskiej Karty” stanowi załącznik nr 5 niniejszych standardów

 

ROZDZIAŁ 8

ZASADY UDOSTĘPNIANIA OPIEKUNOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

§17.

1.Dokument Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest dokumentem przedszkola ogólnodostępnym dla personelu przedszkola, dzieci oraz ich opiekunów.

2.Dokument opublikowany jest na stronie internetowej przedszkola, dostępny w sekretariacie przedszkola, gabinecie specjalistycznym oraz przesyłany  na konto rodziców/ opiekunów dzieci przez  wewnętrzny system komunikacji na początku każdego roku szkolnego.

3.Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym  z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).

4.Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami. Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli Takie się pojawią nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr 6 do niniejszych standardów.

5.Nauczyciele mają obowiązek zapoznania dzieci  ze Standardami oraz omówienie ich w taki sposób, aby dzieci mogły je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

ROZDZIAŁ 9

MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW ZAPEWNIAJĄCYCH BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

§18.

1.Za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem odpowiedzialni są wszyscy pracownicy przedszkola , w szczególności dyrektor wraz z gronem pedagogicznym

2.Nauczyciele w szczególności wychowawcy, odpowiedzialni są za monitorowanie realizacji Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.

ROZDZIAŁ 10

ZAPISY KOŃCOWE

§19.

1.Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, wchodzą w życie z dniem jej ogłoszenia.

2.Ogłoszneie następuje w sposób dostępny dla pracowników przedszkola, dzieci i ich opiekunów, poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.

3.Zapoznanie się i stosowanie przepisów Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest obowiązkowe i wymaga potwierdzenia podpisem znajomości jej treści.

4.Nie rzadziej niż raz w roku zespół w składzie : dyrektor, psycholog, pedagog dokonuje ewaluacji opracowanych Standardów, sprawdza ich znajomość wśród pracowników, rodziców i dzieci.

Dokumentacja funkcjonująca w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek, współtworząca Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem :

  • Statut przedszkola
  • Program Wychowawczo – Profilaktyczny;
  • Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

Załącznik nr 6 – oświadczenie o niekaralności (prosimy skopiować poniższy tekst, wydrukować i podpisać):

Załącznik nr 6  do Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w  Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek w Gorlicach

……………………………………

(miejscowość, data)

 

Oświadczenie opiekuna małoletniego o zapoznaniu się z obowiązującymi Standardami ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu Niepublicznym Sióstr Felicjanek w Gorlicach

 

 

Ja …………………………………………………………………………………………

 

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami ochrony dzieci przed krzywdzeniem stosowanymi w Przedszkolu  Niepublicznym Sióstr Felicjanek w Gorlicach

 

                                                                         ……………………………………………

                                                                                                            (podpis)