Koncepcja pracy Przedszkola Niepublicznego Sióstr Felicjanek
„Ochronka św. Wojciecha”
w Gorlicach, ul. Krasińskiego 21
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i statucie przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (Dz.U.z 2019 r.1148.)
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/20
- Kierunki nadzoru właściwego Kuratora oświaty w roku szkolnym 2019/2020
- Statut przedszkola
Opracowanie Koncepcji pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron .Tworząc koncepcję pracy uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości kadrowe i bazowe przedszkola.
Informacja o placówce
Przedszkole Niepubliczne Sióstr Felicjanek pw. św. Wojciecha mieści się w budynku będącym własnością Zgromadzenia Sióstr Felicjanek. Placówka zlokalizowana jest blisko centrum Gorlic. Mieści się w wolnostojącym budynku przystosowanym do potrzeb przedszkola. Posiada duży ogród, wyposażony w sprzęt do zabaw i zajęć ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym. W budynku znajduje się cztery sale zajęć dla dzieci wraz z łazienkami. Sale wyposażone są w różnorodne pomoce dydaktyczne, materiały, przybory do zajęć i zabaw. Sprzęt i zabawki posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Szatnia znajduje się w holu przedszkola. Tam też znajduje się kącik informacyjny dla rodziców oraz tablice z ekspozycjami prac dzieci.
Przedszkole do pełniejszej formacji religijnej korzysta z kaplicy, dostępnej również dla rodziców.
Organem prowadzącym przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Felicjanek z siedzibą w Krakowie. Nadzór pedagogiczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty w Krakowie. Przedszkole zatrudnia 7 pracowników pedagogicznych i 5 pracowników obsługi.
Misja przedszkola
Przedszkole jest placówką katolicką, promującą chrześcijański system wartości, który opiera się na personalistycznej myśli pedagogicznej, wyrażającej się w szacunku dla dziecka i jego niepowtarzalnej osobowości. Zapewniamy każdemu dziecku podmiotowe i indywidualne traktowanie. Uczymy naszych wychowanków wraz z rodzicami życia opartego na fundamencie wiary opierając się na duchowości franciszkańskiej.
Ideą działania naszego przedszkola jest skoncentrowanie się na indywidualnym, twórczym i radosnym rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb w sferze fizycznej, emocjonalnej, społecznej, poznawczej i religijnej. Pomagamy dziecku w kształtowaniu w nim postawy człowieka uczciwego, dobrego, szanującego siebie i innych, kochającego Ojczyznę i pamiętającego, że najwyższą wartością jest Bóg.
Wizja przedszkola
- Dążymy do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka poprzez działalność profilaktyczną; stymulacyjną, kompensacyjną, poprzez stworzenie przyjaznej atmosfery, w poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnego szacunku. Na pierwszym miejscu stawiamy DZIECKO – JEGO DOBRO.
- Chcemy promować dbanie o zdrowie ,umiejętne i dobre korzystanie z dóbr materialnych, szanowanie przyrody oraz budować poczucie przynależności regionalnej i narodowej, rozwijać kompetencje społeczne i samodzielność a także uczyć odróżniać dobro od zła.
- Zwracamy uwagę na kwalifikacje i umiejętności nauczycieli, stosowane przez nich programy, aktywne metody pracy, nowatorskie rozwiązania oraz nienaganną postawę etyczną.
- Realizujemy swoje zadania w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami) dzieci, a także z osobami oraz instytucjami kościelnymi i świeckimi wspierającymi działalność przedszkola.
- Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczni – wychowawcze i opiekuńcze
Ogólne cele koncepcji przedszkola:
- przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się,
- dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
- respektowane są normy społeczne,
- przedszkole wspomaga rozwój dzieci,
- nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
- przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym,
- rodzice są partnerami przedszkola,
- przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
- przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju oraz w rozwijaniu uzdolnień,
- przedszkole realizuje wychowanie dzieci do wartości, by lepiej orientowały się, co jest dobre, a co złe.
Kierunki realizacji koncepcji pracy:
- Wspomaganie rozwoju dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy i środków edukacyjnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie kompetencji matematycznych, językowych, przyrodniczych
- Realizacja koncepcji „Wychowania do wartości”- wprowadzanie w świat kultury i wartości chrześcijańskich.
- Promocja zdrowia i aktywności ruchowej.
- Edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu, budzenie patriotyzmu.
- Promocja wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
Absolwent naszego przedszkola:
- kocha Boga i ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności,
- umie odróżniać dobro od zła i doświadczać radości z wyboru i czynieniu dobra,
- potrafi kulturalnie zwracać się do innych i używa zwrotów grzecznościowych,
- potrafi radzić sobie w różnych trudnych sytuacjach,
- rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie,
- jest w znacznym stopniu samodzielny uczynny, zaradny, komunikatywny, otwarty, twórczy, ciekawy świata,
- potrafi nazwać, wyrażać, kontrolować swoje emocje oraz rozumie emocje i uczucia innych ludzi
- szanuje pracę swoją i innych
- przestrzega zasad i zna swoje prawa i obowiązki,
- zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych: potrafi unikać zagrożeń
- ma poczucie przynależności narodowej i regionalnej, szanuje swoją Ojczyznę oraz na miarę swoich możliwości zna jej historię, kulturę i tradycję,
- wykazuje motywacje do uczenia się, zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- wykazuje umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia i jest gotowy do podjęcia nauki w szkole
Nauczyciel naszego przedszkola:
- zgodnie z koncepcją przedszkola projektuje sytuacje edukacyjne, które pozwalają mu odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka oraz wspomagać jego integralny rozwój, kreatywność i samodzielność,
- posiada wysokie kompetencje zawodowe i nienaganną postawę etyczną,
- posiada styl pracy o charakterze twórczym i nowatorskim,
- umie współpracować,
- aktywnie i z zaangażowaniem uczestniczy w życiu przedszkola,
- jest otwarty, życzliwy, wrażliwy i wyrozumiały,
Promocja przedszkola
Jako placówka oświatowa przedszkole musi zabiegać o swoją pozycję i dobrą opinię wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym. Od tego, jak placówka jest postrzegana, zależy liczba chętnych dzieci uczęszczających do przedszkola. Dlatego przedszkole jest promowane poprzez prowadzenie strony internetowej.Ponadto działania promocyjne obejmują:
- organizowanie uroczystości okolicznościowych i integracyjnych dla środowiska rodzinnego,
- występy w miejskim domu kultury,
- udział dzieci w konkursach miejskich i ogólnopolskich,
- dzielenie się sukcesami na łamach prasy lokalnej i ogólnopolskiej,
- realizację innowacji pedagogicznych,
Preferowane metody pracy przedszkola
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- twórcze metody aktywności ruchowej,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- czynnościowe nauczanie matematyki,
- metody aktywizujące i twórczego myślenia,
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- pedagogikę zabawy KLANZA,
Zasady współpracy zespołu pedagogicznego
W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna posiada umiejętność prowadzenia zajęć w taki sposób, aby zainteresować i zaktywizować dzieci. Prowadzone zajęcia i sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, wspólnie analizują pojawiające się problemy. W celu zapewnienia optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych każdego dziecka nauczyciele monitorują indywidualny rozwój podopiecznych, prowadząc systematyczne obserwacje. Nauczyciele diagnozują gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi lub edukacyjnymi ich dzieci.
Preferowane formy współpracy z rodzicami obejmują:
- zebrania ogólne i grupowe,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje i porady indywidualne,
- kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
- uroczystości, konkursy, np. pasowanie na przedszkolaka, mikołajki, spotkania świąteczne, spotkania z dziadkami, bale karnawałowe, pierwszy dzień wiosny, Dzień Ziemi, Dzień Mamy i Taty, pożegnanie przedszkola, piknik rodzinny itp.
Kierunki planowanych zmian:
- Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Promocja zdrowia, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
- Stworzenie warunków odpowiednich do zdobywania przez dziecko umiejętności i wiadomości niezbędnych w szkole i codziennym życiu
- Wychowanie do wartości oparte na poszanowaniu norm i zasad.
- Wychowanie przez sztukę i rozwijanie aktywności twórczej.
- Systematyczne podejmowanie starań o wzrost efektów współpracy z rodzicami
- Kreowanie pozytywnego wizerunku placówki – stosowanie różnorodnych form promocji przedszkola.