Grupa Sówki

Tematy kompleksowe:

  1. CHCIAŁBYM BYĆ SPORTOWCEM
  2. CUDA I DZIWY
  3. MALI STRAŻNICY PRZYRODY
  4. JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

-nazywanie swojej miejscowości, poznawanie jej historii,

ważniejszych zabytków i miejsc oraz legend,

-zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą,

-poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego i powietrznego,

-poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikającej z niszczycielskiej działalności ludzi,

-sprzątanie placu zabaw,

-niedeptanie trawników, klombów z kwiatami,

-szanowanie wody, niemarnowanie jej,

-rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie i odpowiedzialności za nie,

-wyrażanie swoich obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej,

-rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie dziesięciu,

-rozwijanie poczucia rytmu i muzykalności,

-poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej,

-poznanie liter : „ ł, f, ż, rz” małych i wielkich, druk. i pisanych.

Piosenka:

Ziemia, zielona wyspa

  1. Nie warto mieszkać na Marsie,

nie  warto mieszkać na Wenus.

Na Ziemi jest życie ciekawsze,

powtarzam to każdemu .

Ref.: Bo Ziemia to wyspa,

To wyspa zielona

Wśród innych dalekich planet.

To dom jest dla ludzi,

dla ludzi i zwierząt,

więc musi być bardzo zadbany

Wiersz:

Tylko jeden raz, M. Buczykówna

Chcę żyć, jak i ty żyjesz,

wszystkie na świecie zwierzęta:

i mrówki i żaby i żmije,

i pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl-

niech fruwa tęczowo- złoty,

i ślimak środkiem dróżki

niech pełznie, wystawia nóżki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

biedronce jak kropki liczy,

jaskółce, jak gniazdo kleci,

jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

Aktualności

Tematy tygodnia

Bardzo proszę o uzupełnienie kart pracy w książce „Odkrywam siebie ‘’ BB+  do str.69.

Tematyka tygodnia 12.04-16.04  „Cuda i dziwy”

W tym tygodniu będziemy poznawać Układ Słoneczny i jego planety.

Poniedziałek:  temat dnia „ Na planecie chustolandia”

  1. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej „ Kwiecień”

 

Chodzi kwiecień po świecie w fiołkowym berecie,

Z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki

Wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom-skrzydła doczepia, krowę zmieni w fortepian,

Tort upiecze ze śniegu, strusia wyśle na biegun,

Dom na dachu postawi, klucz zmajstruje żurawi,

Księżyc w czapkę ubierze, gwiazdy zmieni w talerze,

Z klombu zerwie dwa słonie, by pachniały w wazonie,

Z papug zrobi tygrysy, które zjedzą irysy,

Sto kogucich grzebieni w wielkie góry zamieni-

Ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

 

– z pomocą Rodzica zwróć uwagę na nazwę miesiąca o którym jest mowa w  wierszu, przypomnij sobie nazwę miesiąca , który występował przed kwietniem i tego , który nastąpi po nim.

– powiedz jakie nieprawdopodobne rzeczy wyczarował kwiecień w wierszu czarodziejską pałeczką , wyjaśnij .dlaczego nie mogą mieć one miejsca, zwróć uwagę na humor zawarty w utworze.

 

  1. Zabawa chustkami w kolorach: zielonym, czerwonym, żółtym, niebieskim

-oglądanie chustek , omawianie ich cech, dotykanie nimi twarzy z otwartymi a potem zamkniętymi oczami.

– podrzucanie i łapanie ich , określanie cech chustek, jakie one są : delikatne, lekkie…

 

  1. Układanie rymowanek o kolorach chustek.

Zabawę rozpoczyna Rodzic mówiąc:

Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.

Niebieski , niebieski to…/ kolor królewski/

Zielony, zielony to…/kolor trafiony/

Żółty, żółty kolor mam . Kto go zechce …/ to mu dam/.

 

  1. Zabawa na odprężenie .Przy nagraniu muzyki dziecko tańczy bawiąc się chustką na przerwę układa z niej kwiat, zabawkę ,pojazd.

5.Zabawa ; Dokończ”

Dziecko kończy porównywania , podając swoje przykłady.

Czerwony jak..

Niebieski jak..

Różowy jak…

Żółty jak…

6.Zabawy i ćwiczenia z literą ;  ’’

– Rozmowa z dzieckiem na temat wiosennych prac w ogrodzie:

– Co robimy wiosną w ogródku?

– Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?

– Do czego potrzebujemy wideł a do czego motyki?

– Do czego potrzebujemy sekatora a do czego grabi i łopaty?

– Analiza i synteza słuchowa słowa ŁOPATA

– dzielenie tego słowa na sylaby i głoski

– wyodrębnienie pierwszej głoski Ł

– pokaz zapisu graficznego małej i wielkiej litery ł drukowanej i pisanej

– kreślenie jej palcem w powietrzu na dywanie na udzie

– napisanie jej na tacce wysypanej grysikiem lub mąką

– karty pracy w książce „ Odkrywam siebie : str.72-24.

 

7.Piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wtorek 13.04   temat dnia: „ W przestrzeni kosmicznej”

 

  1. Obejrzyj proszę obrazek przedstawiający Układ Słoneczny . Karta pracy, cz. 3, nr 70

– Wyjaśnienie pojęcia  Układ Słoneczny.

Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet.

– słuchanie lub samodzielne odczytanie nazw poszczególnych planet, nazywanie tej , na której żyjemy/Ziemia/ , największej /Jowisz/ , najmniejszej /Merkury/, znajdującej się najbliżej Ziemi/Wenus/. Powiedz,  jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia…ósma  planeta, licząc od Słońca.

 

  1. Zabawa ruchowa : dziecko porusza się swobodnie przy dowolnie wybranej muzyce na przerwę zatrzymuje się i zaczyna poruszać się tak jakby było w przestrzeni kosmicznej , gdzie nie ma grawitacji.

 

  1. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela „ Dzieci Ziemi”.

 

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała , zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy , tym . więcej widzimy kolorów- czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni , ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy izwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie . Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia-to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny .I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. .

 

-Rozmowa na temat opowiadania.

Powiedz jak, wygląda Ziemia i ich mieszkańcy.

 

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „ Start rakiety”

Rodzic odlicza : 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0. Podczas odliczania dziecko rytmicznie klaszcze w dłonie z narastającą prędkością, następnie na wysokości brzucha, rysuje spiralę / maszyna zaczyna pracować/ , wydając dźwięk: Bzz /rakieta startuje/. Staaart-rytmicznie uderza dłońmi o uda , rakieta wystartowała – wyskakuje w górę , wymachuje  ramionami do góry, wydaje okrzyk: Hura!. Lot rakiety- dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach tamburynu, przerwa w muzyce oznacza lądowanie.

 

  1. Karta pracy cz.3.nr71

Odwzoruj rysunki rakiety i ufoludka według wzoru.

 

  1. Wykonaj pracę przedstawiającą naszą planete.

Potrzebne będą: kolorowe gazety, nożyczki, bibuła, flamastry.

– wycinanie z kolorowych gazet elementów wybranych przez dziecko

-przyklejenie ich na jasnozielonych kartkach w kształcie koła

– uzupełnienie szczegółów flamastrami i kolorową bibułą

– zachęcam do wypowiedzi na temat swojej pracy

 

  1. Powtórzenie zabawy ruchowej „ Start rakiety”.

 

  1. Praca w książce „Ćwiczenia w pisaniu” s.21 – napisz litery ł po śladzie a potem samodzielnie.

 

Powodzenia , pozdrawiam Was Sówki p. Teresa

 

 

 

 

Środa 14.04  Temat dnia  „ Przybysze z kosmosu”

 

  1. „ Spotkanie z ufoludkiem” – słuchanie rymowanki recytowanej przez Rodzica

 

Jestem Ufuś piegowaty,

Mam ubranka w srebrne łaty,

skaczę lekko hopsa, SA.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

Podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

Więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

Choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

Choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

I pozwiedzać różne kraje.

 

-Rozmowa z dzieckiem na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?

– Wyjaśnienie pojęcia „ ufoludek”

– Zachęcanie dziecka do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet

 

  1. Karta pracy cz. 3 nr 72

Pokoloruj pola na wskazane kolory

 

  1. „ Rakiety kosmiczne” – proponuję wykonanie pracy przestrzennej z wykorzystaniem plastikowych postanowiły  po napojach.

.  Opowieść ruchowa przy nagraniu spokojnej melodii.

Dziecko naśladuje czynności, które pokazuje i o których opowiada Rodzic.

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały , omijały  rękami do pilotujących je kosmitów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły aby rozprostować kości , okazało się , że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich , wchodząc po schodkach i ruszyły w powrotną drogę , bo na Ziemi czuły się najlepiej.

. Zwrócenie uwagi na wieloznaczność słowa RAKIETA.

. „Nasze rakiety” – wykonaj wymyśloną przez siebie rakietę z wykorzystaniem plastikowych butelek po napojach , folii samoprzylepnej i papieru kolorowego.

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

Zabawa orientacyjno – porządkowa „ Omiń woreczki’

Dziecko wraz z Rodzicem, rodzeństwem poruszają się po Sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie ,  omijając rozłożone na podłodze woreczki lub drobne zabawki. Podczas przerwy przykucają obok wybranego woreczka lub wybranej zabawki.

. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – „ Woreczek pokazuje…”

Dziecko wskazuje woreczkiem trzymanym w ręce różne części ciała, których nazwy wypowiada Rodzic.

. Ćwiczenia równowagi „ Nie zgub woreczka”.

Dziecko porusza się po pokoju w różnych kierunkach, wykonując pięć kroków z woreczkiem położonym na głowie. Co pewien czas przykuca, wstaje i zmienia kierunek poruszania się.

. Ćwiczenie umiejętności rzucania i chwytania „ Podrzuć i złap.

Dziecko chodzi po pokoju , podrzucając i łapiąc woreczek dwoma rękami , a następnie jedną ręką.

. „Podskoki ‘’

Dziecko przeskakuje przez woreczki lub zabawki rozłożone na dywanie do przodu, do tyłu i na boki.

 

  1. Karta pracy cz. 3 s.73.

 

 

 

 

 

15.04.  czwartek  temat dnia: „Kiedy jest dzień , kiedy noc?’

 

1.Zabawa rozwijająca wyobraźnię i inwencję twórczą – „ W języku kosmitów”.

Wymyślanie wspólnie z Rodzicem języka, którym porozumiewają się przybysze z innych planet.

 

2.Karta pracy, cz.3, nr 74.

– Posłuchaj rymowanki czytanej przez Rodzica , jeśli potrafisz przeczytaj samodzielnie . Narysuj ufoludka według opisu.

3.Ćwiczenia matematyczne „ Kosmonauci”

Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem.

 

Kosmonauta idzie dróżką, przytupuje jedną nóżką.

Klaszcze w ręce raz i dwa, podskakuje hopsa, SA.

Już w rakiecie prosto siada , kiwa głową na sąsiada.

Ster rakiety w ruch już wprawia,

choć to wcale nie zabawa.

I rakieta się unosi , bo ją o to grzecznie prosi.

 

– Ćwiczenia matematyczne „ Ile kosmonautów leci rakietą ? ”.

Proszę przygotować dziesięć sylwet kosmonautów w różnych kombinezonach, kontury rakiety, kartoniki z liczbami od 1- 10.

Rodzic układa przed dzieckiem sylwety dziewięciu kosmonautów w różnych kombinezonach.

Dziecko pod ilustracją przedstawiającą rakietę  układa kartoniki z cyframi

od 1- 9.

Dziecko określa ilu kosmonautów wybierze się rakietą w podróż kosmiczną.

Rodzic dokłada jeszcze jedną sylwetę kosmonauty, dziecko przelicza ile kosmonautów teraz jest /10/.

. Zabawa „ Pierwszy, drugi „ – prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu.

. Układanie przez dziecko sylwet kosmonautów zgodnie z opisem Rodzicem np. pierwszy ma niebieskie szelki, drugi – z listków pasek wielki, trzeci – żółte okulary, czwarty- buty nie do pary, piąty kieszeń całkiem sporą, szósty – torebkę czerwoną, siódmy  – czarne rękawiczki, ósmy –  dwa małe króliczki, dziewiąty –  nos zakrzywiony, a dziesiąty jest zielony.

. Omawianie wyglądu kosmonautów , o których pyta Rodzic, np. Jak wygląda czwarty, piąty, dziesiąty…kosmonauta?..

. Dziecko podaje, który z kole jest kosmonauta opisywany przez rodzica np. Który kosmonauta ma żółte okulary . czarne rękawiczki…

. Karta pracy , cz.3 , nr 76,

Narysuj drogę kosmonauty do rakiety, wiedząc że przebiega ona tylko po gwiazdach.

 

4.Słuchanie wiersza „ Halo, tu mówi Ziemia”

. Zapoznanie z wierszem.

Uświadomienie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.

 

. Słuchanie wiersza.

Dzień dobry dzieci, jestem Ziemia , wielka, okrągła jak balonik.

Z tej strony – Słońce mnie opromienia , a z tamtej – nocy cień przesłonił.

Gdy jedna strona jest oświetlona,

To zaciemniona jest druga strona.

Wy zajadacie pierwsze śniadanie

a spać się kładą Amerykanie .

Właśnie.

Bo ja kręcę w krą , jak bardzo duży bąk.

Dobranoc – wołam .

Dzień dobry  – wołam.

To znaczy zrobiłem obrót dookoła.

A oprócz tego , wciąż bez końca,

Muszę się kręcić wokół Słońca.

Nigdyście jeszcze nie widzieli

Takiej olbrzymiej karuzeli.

Bo trzeba mi całego roku,

Ażeby Słońce obiec wokół.

 

. Zapoznanie z wyglądem i zastosowaniem globusa, wprowadzanie go ruch , ukazanie wirowego ruchu Ziemi.

 

.Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem globusa oraz Lamki stojącej jako Słońca „ Jak powstaje dzień i noc? ‘

Wyjaśnienie dzieciom , że Ziemia kręci się wokół własnej osi . Na ten obrót potrzebuje 24 godzin. Dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca – widać je na niebie, jeśli nie ma chmur – demonstracja przez Rodzica  – oświetlenie globusa z jednej strony. Noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od Słońca. Jeśli  nie ma na niebie chmur widzimy wtedy księżyc. Wirowy ruch Ziemi powoduje zmianę oświetlenia Ziemi przez Słońce, dlatego po dniu następuje noc.

 

. Zabawa ruchowa przy muzyce umiarkowanej „ Tańczące promyki „

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju , bawiąc się paskami żółtej bibuły. Podczas przerwy w muzyce układa paski jak promienie słońca wokół obręczy położonej na dywanie. Ponowne dźwięki muzyki są sygnałem do poruszania się.

 

5.Posłuchaj kilku informacji na temat Księżyca.

Księżyc to jedyny naturalny satelita Ziemi. Jest piątym co do wielkości księżycem w Układzie Słonecznym. Obiega on Ziemię w ciągu 27 dni. Księżyc to jedyne ciało słoneczne, na którym lądowali ludzie. Łącznie stanęło na nim 12 osób. Z Ziemi przez cały czas jest widoczna tylko jedna jego strona.

Słońce oświetla zawsze tylko połowę powierzchni Księżyca . Jego fazy są wynikiem oglądania tej połowy pod dużymi kątami , spowodowanymi różnymi położeniami Słońca Ziemi i Księżyca względem siebie. Kiedy Księżyc jest w pełni , znajduje się po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce. W nowiu położenie Księżyca na sferze niebieskiej jest bliskie położeniu Słońca .

 

Pozdrawiam Was ciepło Sówki p. Teresa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16.04. piątek  Temat dnia „Gwiazdy na niebie”

 

1.Ćwiczenia wizualizacyjne „ Spotkanie z kosmitami”

 

Rodzic opowiada dziecku przy dźwiękach spokojnej muzyki, a ono słucha z  zamkniętymi oczami.

Wyobraź sobie, że wybierasz się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadasz do niego i… rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza cię w fotel , ale już po chwili możesz swobodnie oddychać . Wstajesz z fotela i podziwiasz widzianą przez okrągłe otwory  , błękitną planetę- naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza. Aż zniknie ci zupełnie z oczu. Za to ty robisz się coraz lżejszy i zaczynasz unosić się w powietrzu. Możesz nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany : miliony błyszczących gwiazd . Ale oto zbliża się kres podróży. Siadasz w fotelu, już niestraszna ci grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.

 

2.Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat kosmosu.

. Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?

.Czy muszą być podobne do nas?

. Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie ?

 

3.Ćwiczenie „ Porządkujemy „

Rodzic wysypuje przed dzieckiem papierowe gwiazdki o różnych kształtach : duże i małe, w pięciu kolorach: srebrne, złote, żółte, niebieskie i białe, po kilka każdego rodzaju. Zadaniem dziecka jest jedną segregowanie gwiazdek ze względu na jedną cechę : kształt, wielkość lub kolor.

. Porównywanie liczby gwiazdek poprzez liczenie, określanie , których jest mniej , których więcej, a których tyle samo.

. Segregowanie gwiazdek ze względu na dwie cechy np. kształt i kolor, wielkość i kolor, kształt i wielkość.

. Układanie przez dziecko gwiazdek w pasach zgodnie z opisem słownym Rodzica, np. ułóż gwiazdki : srebrna mała, złota duża, złota duża, srebrna mała, żółta duża…

 

4.Zabawa ruchowa „ Zabawy kosmonautów „

Dziecko maszeruje po Sali przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia Rodzica np.

. Stań na jednej nodze.

. Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.

. Podskakuj obunóż w miejscu.

. Przeskakuj z nogi na nogę.

. Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.

. Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.

. Przejdź po odwróconej ławeczce.

. Przeczołgaj się pod ławeczką.

 

5. Karta pracy, cz.3, nr 76.

Przeczytaj z Rodzicem lub samodzielnie podpisy umieszczone pod zdjęciami. Odszukaj w naklejkach takie same wyrazy. Naklej je w odpowiednich miejscach.

Dokończ rysunek , pokoloruj go.

 

6.Ćwiczenia gimnastyczne zestaw z środy 14.04.

7.Ćwiczenia artykulacyjne „ Mowa kosmitów „

Dziecko powtarza za Rodzicem grupy sylab, np. zu, że, żo, ża, ży, źi, sza, sza, sze, szhy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, Czu, czi…

 

8.Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet poprzez analogię , np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.

9. KARTY PRACY DLA CHĘTNYCH