Grupa Pszczółki

Tematy kompleksowe

  1. NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
  2. WAKACYJNE PODRÓŻE
  3. POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
  4. DYSCYPLINY SPORTOWE

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

– poznawanie wyglądu i zabaw dzieci z różnych stron świata,

– kształcenie spostrzegawczości wzrokowej,

– rozwijanie umiejętności formułowania opisu w czasie teraźniejszym,

– wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży,

– rozwijanie wyobraźni twórczej,

– utrwalenie wiadomości na temat miejsc letniego wypoczynku i sposobów spędzania wolnego czasu w tych miejscach,

– nabywanie umiejętności uważnego słuchania,

– rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej,

– poznawanie ciekawych miejsc w Polsce,

– zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportowymi,

– zapoznanie z ceremoniałem olimpijskim.

Piosenka:

Inni, a tacy sami

1.Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci-

w Azji, Australii, Afryce.

Każde dziecko wygląda inaczej

i mówi innym językiem.

Ref.: Każde dziecko chce być szczęśliwe,

każde dziecko chce pięknie żyć,

mieć zawsze dobre, spokojne noce,

mieć tylko piękne dni.

  1. To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,

wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.

Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,

Chcą bezpiecznie żyć.

Wiersz:

Letnie wakacje   L. Łącz

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje-

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem -złociste promienie

Słońca padają na ziemię.

Popatrz- rozwiały się chmury,

Baw się i nie bądź ponury.

Aktualności

Tematy tygodnia

Zabawa badawcza – Ciekawe kształty.
/worek, tekturki w kształcie liter: l: z naklejonymi kolorowymi kropkami, a: z naklejonymi wacikami nasączonymi olejkiem truskawkowym, t: wycięte z tektury falistej, o: z naklejonym dzwoneczkiem/
Dziecko wyjmuje z worka literki i bada ich właściwości: ogląda je, dotyka ich, porównuje fakturę i zapach. Następnie rodzic układa literki na środku pokoju i prosi dziecko by opisało swoje wrażenia. Dzięki jakim głównym zmysłom poznałeś tekturkę/literę? Przykładowe odpowiedzi dziecka:
l – jest bardzo kolorowe – zmysł wzroku,
a – pachnie – zmysł węchu,
t – ma ciekawą fakturę – zmysł dotyku,
o – wytwarza dźwięki – zmysł słuchu.
Jeśli potrafisz z literek ułóż słowo: ,,lato”.
Szablony liter znajdziecie na: https://pl.pinterest.com

Wykonaj zadanie z Karty pracy, cz.5, str.69:
– przypomnij sobie, za pomocą których zmysłów Olek będzie poznawał świat podczas wakacji,
– pokoloruj rysunek przedstawiający Olka,
– odszukaj wśród naklejek obrazki przedstawiające narządy zmysłów,
– naklej je na odpowiednich zdjęciach,
– wysłuchaj rymowanki.

Piosenka tygodnia: ,,Moje marzenia”- sł. i muz. J. Kucharczyk

1. Wieczorem otwieram okno
do świata pełnego marzeń,
historii niesamowitych,
niezwykłych, cudownych zdarzeń.

Ref.: Marzenia jak obłoki płyną w świat,
dobre myśli wznoszą je do gwiazd,
a gwiazdka, która świeci na niebie, hen,
może spełnić je.

2. Spotykam tu dobrą wróżkę,
zna ona moje pragnienia
i daje moce ogromne,
i siłę do ich spełnienia.

Ref.: Marzenia jak obłoki…

3. Więc marzę, tak często marzę,
marzenia moc wielką mają,
gdy bardzo w nie uwierzymy,
to one nam się spełniają.

Ref.: Marzenia jak obłoki…

Rozmowa na temat tekstu piosenki. Wyjaśnienie znaczenie pojęcia: marzenie.
– określenie charakteru melodii oraz metrum piosenki,
– rytmiczne powtarzanie wybranych fragmentów piosenki,
– nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.

Zajęcia: Za co lubimy lato? – rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.
– Wprowadzenie. Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.
/Wyprawka, reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera ,,Żniwiarki w polu”, Winslowa Homera ,,For to be a former’s boy”.
Dziecko ogląda reprodukcje obrazów i opisuje ich kolorystykę i nastrój. Zastanów się, jaką porą roku się kojarzy i jakie oznaki lata przedstawiają. Nadaj obrazom tytuły i porównaj je z oryginalnymi tytułami. Odpowiedz na pytanie: Co dzieje się latem w przyrodzie? Zapoznanie ze słowem ,,żniwa”.

Wykonaj zadania z Karty pracy, cz.5, str.70-71:
– obejrzyj zdjęcia,
– odpowiedz na pytanie, za co lubisz lato,
– wysłuchaj tekstu o tym, za co jeszcze lubimy lato.

– Utrwalenie zdobytych wiadomości na temat cech lata.
Po czym poznajemy, że nadeszło lato?

– Rozwiązywanie zagadek słuchowych – Zjawiska charakterystyczne dla lata.
/nagranie z odgłosami burzy, obrazki przedstawiające krajobraz w czasie ładnej pogody oraz podczas burzy/
Rozwiąż zagadkę K. Wilk:

Ciemno, cicho. Co to będzie?
Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)

Rodzic odtwarza nagranie z odgłosami burzy. Pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy w czasie ładnej pogody i podczas burzy. Czy słyszeliście i widzieliście burzę? Czy wiesz, jak należy się zachowywać podczas burzy? Na czym polega to zjawisko?

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: ,,Cisza przed burzą”.

Rozwiąż zagadkę I. Fabiszewskiej:

Kolorowy most na niebie,
co zachwyca dzieci.
Zjawia się, gdy deszczyk pada
i słoneczko świeci. (tęcza)

Co to jest tęcza? Czy pamiętasz jak powstaje tęcza i jaki ma kształt. Tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Pamiętasz jakie kolory ma tęcza?

– Rozwiązywanie zagadek rysunkowych.
/karton, mazak/
Rodzic rysuje na kartonie różne kształty, np. słońce, czereśnię… Dziecko odgaduje, co zostało narysowane. Spróbuj sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem. Przykłady wypowiadanych zdań: Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.

Część badawcza: Letnie zabawy.
– Ćwiczenia oddechowe: Zapachy lata.
/wazon z różą i słonecznikiem/
Rodzic stawia przed dzieckiem wazon z kwiatami kwitnącymi wczesnym latem, np. z różą i słonecznikiem. Podaje ich nazwy. Dziecko przyglądają się ich budowie, wskazują różnice w wyglądzie, a następnie pochyla się nad poszczególnymi kwiatami i je wącha: wciąga powietrze nosem, wykonując długi głęboki wdech, a wydychając ustami. Opisz swoje wrażenia.

– Doświadczenia z wodą i piaskiem.
/miski, papierowe łódeczki, plastikowe rurki, np. do napojów, drobny piasek/
Zwróć uwagę podczas przeprowadzonych doświadczeń, aby bacznie obserwować i wsłuchiwać się w dobiegające dźwięki:
– dziecko puszcza w misce z wodą papierowe łódeczki i przesuwa je oddechem/dmucha na nie,
– dziecko lekko uderza rękami o powierzchnię wody,
– dziecko dmucha w wodę przez plastikową rurkę np. do napojów,
– dziecko zanurza dłonie w drobnym piasku.

– Pobudzanie zmysłu smaku – Smaki lata.
/miseczki z różnymi owocami np.: truskawkami, czereśniami…/
Nazwij owoce, które znajdziesz w miseczkach. Zwróć uwagę na ich kolor i wartości odżywcze. Zachęcam was do degustacji, ale pamiętaj przedtem umyj dokładnie owoce i dłonie. Określ ich walory smakowe.

Podsumowanie doświadczeń.
Postaraj się omówić swoje wrażenia po wykonaniu doświadczeń: opisz zapach kwiatów, smak owoców, powiedz jaka jest woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć, np. pluskania i bulgotania, przesypywania. Określ właściwości fizyczne kwiatów, owoców, wody i piasku. Powiedz za co lubisz lato.

Wykonaj zadanie z Karty pracy cz.5, str. 70 -71:
– rysuj truskawki po śladach,
– rysuj muszelki po śladach.

Zajęcia plastyczne: Wodno-piaskowe czary-mary – rysowanie kredkami wodnymi.
/nagranie szumu morza, sztywny karton, mazaki, kredki wodne, pędzelek, pojemnik na wodę, klej, piasek, taca/
Podczas pracy słuchaj nagrania szumu morza.
Etapy wykonania pracy:
– narysuj mazakiem wokół kartonu ramkę,
– w środku ramki narysuj kredkami dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,
– maluj pędzlem maczanym w wodzie,
– posmaruj klejem ramkę obrazka,
– szybko i dokładnie obsyp ramkę piaskiem,
– nadmiar piasku strząśnij do tacy.

Zabawy swobodne w piaskownicy. Wykorzystywanie w nich wody. Badanie właściwości suchego i mokrego piasku.
/konewka z wodą, foremki, łopatki/
Dziecko podczas zabawy bada właściwości suchego, a potem mokrego piasku. Spróbuj lepić babki, podziel się swoimi wrażeniami dotykowymi.

Zabawa ruchowa – Taniec motyli.
/dowolne nagranie do tańca, dwie szyfonowe chustki/ https://blizejprzedszkola.pl -Taniec motyli
Zachęcam was do swobodnej ekspresji ruchowej do utworu. Postaraj się naśladować ruchem lot motyli.
Piękne kolorowanki z motylami możecie znaleźć na: https://supercoloring.com

Wykonaj zadania z Karty pracy cz.5, str.72:
Olek i jego rodzina wybierają się nad morze. Będą mieszkać w namiocie. Każdy pakuje swój plecak. Czy na pewno każde z nich zabiera rzeczy potrzebne nad morze?
– skreśl niepotrzebne rzeczy,
– pokoloruj plecaki,
– rysuj po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.
Ciekawe kolorowanki lata znajdziecie na: https://www.superkid.pl

– Ćwiczenie relaksacyjne: Ziarenkowa mandala.
Poszerzanie wiadomości na temat prac polowych wykonywanych latem. Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
/nagranie muzyki relaksacyjnej, kontur mandali, klej, nożyczki, różne rodzaje ziarna/
Rodzic podaje informacje na temat prac polowych wykonywanych latem. Następnie prezentuje dziecku ziarna zbóż, zapoznaje z ich nazwami. Proponuje wykonanie mandali. Prezentuje jej kontur. Zwraca uwagę na symetrycznie umieszczone obrazki. Włącza nagranie muzyki. Dziecko smarują klejem fragmenty mandali, które się powtarzają i przyklejają na nich ziarna tego samego rodzaju. Postaraj się wykonać pracę wykorzystując poznane rodzaje ziaren.
Mandale do wydruku dostępne są na:
– https://myloview.pl
– https://e-kolorowanki.eu
– https://supercoloring.com

Zabawa dydaktyczna: Wybierz i opowiedz.
Rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi.
/szeroki pasek papieru, różne obrazki wykorzystywane w ciągu roku/
Rodzic rozkłada szeroki pasek  papieru i różne obrazki. Dziecko wybiera jeden obrazek i układa je na kartonie. Na podstawie wybranych obrazków wspólnie tworzy historyjkę.
Przykład: dziecko ułożyło obrazki przedstawiające dom, parasolkę, chmury i słońce. Dziecko formułuje zdanie na podstawie obrazków, tak aby zachować ciągłość wydarzeń, np.: Wyszedłem z domu. Zabrałem ze sobą parasolkę. Wyprowadziłem psa na spacer. Napłynęły ciemne chmury. Niedługo potem zza chmur wyszło słońce.

Wykonaj zadania z Karty pracy cz. 5, str. 73:
– wysłuchaj, jak rodzina Olka i Ady lubi spędzać wolny czas,
– oglądnij obrazki,
– pokoloruj te z nich, które pokazują, jak chciałyby spędzić wakacje,
– rysuj po śladach, nie odrywając kredki od kartki.

Zajęcia: Za co lubimy wakacje? – rozmowa inspirowana wierszem G. Lech ,,Co robią latem dni tygodnia?”.

– Co wy na to, że już lato? –
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – Lubię baśnie!
Latawca puszczała Środa,
bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:
– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko
znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota? – Cóż mam rzec.
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na animowanym filmie.
A czy film ten był o lecie,
w poniedziałek się dowiecie.

Rozmowa na temat wiersza:
– Jaka pora roku już nadeszła?
– O co zapytał swoje dni Tydzień?
– Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?
– Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?

A co wy lubicie robić latem? Co robicie najczęściej w poniedziałek…sobotę i w niedzielę? Ile dni wchodzi w skład tygodnia?
Zachęcam was do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

Rozmowy na temat ilustracji i odczytanych zdań.
/Książka str.90-93/
Dziecko otwiera książkę i ogląda ilustracje. Opowiada o tym co na nich widzi, zwracając uwagę na szczegóły. Przeczytaj krótkie teksty umieszczone przy ilustracjach. Dowiedz się, co Olek i Ada oraz ich rodzice lubią robić podczas wakacji w mieście.

Zabawa ruchowa z piosenką ,,Laurencja”.
Do zabawy zaproś wszystkich domowników. Uczestnicy zabawy trzymają się za ręce, śpiewają i rytmicznie poruszają się po kole. Rodzic podaje nazwę dnia tygodnia, a dziecko powtarzają ją, zatrzymując się i przykucając. Po każdym odśpiewaniu piosenki prowadzący wypowiada nazwy dni tygodnia wymienione wcześniej i dodaje do nich następną. Dziecko wylicza je kolejno, za każdym razem kucając.

Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
W poniedziałek!
Ach, żeby to już poniedziałek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!
Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
We wtorek!
Ach, żeby to już poniedziałek, wtorek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!

Wykonaj zadania z Karty pracy cz.5, str. 74:
– rysuj po śladach morskich stworzeń,
– pokoloruj rysunek; powiedz co znajduje się w prawym dolnym rogu rysunku, co w lewym dolnym rogu, co w lewym górnym rogu, a co w prawym górnym rogu,
– rysuj fale po śladzie, nie odrywając kredki od kartki.
A na str. 75:
– narysuj, gdzie chciałbyś spędzić wakacje.

Zabawa z literą ,,Y” z wykorzystaniem opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby: ,,Y jak imię, którego nie ma”.

Atlas przyrzekł sobie, że zostanie uczniem, nie urwisem. Zaprzestał więc poszukiwania leniwej literki.
– Litery są albo pracowite, albo dziwaczne. Chyba pozostanę przy swoim A jak artysta i akrobata. Ach! Jak to dobrze, że moje imię zaczyna się na literkę A – westchnął, zadowolony ze swoich przemyśleń.
Zwinął się w kłębek i zasnął. Przyśniło mu się, że odwiedził go mały, zapłakany kotek.
– Dlaczego płaczesz? – zapytał Atlas.
– Bo nie mogę mieć swojego imienia – odpowiedział kotek. – Byłem leniwym głuptasem. Za karę moje imię zaczyna się na leniwą literę Y. Niestety nie ma imion na Y, więc mam tylko pierwszą literę. Słyszałeś, żeby na kogoś wołano: kotku Y, chodź na obiad?!
– Nie słyszałem. I o takiej literce też nie słyszałem – przyznał Atlas.
– No widzisz – płakał kotek.
– Nie płacz. Podzielę się z tobą moją literą – zaproponował. – Możesz nazywać się…Alicja!
– To imię dla kotki. Wolałbym wrócić do dawnego imienia. Nazywałem się Zadziorek.
– Zadziorek? Śmiesznie – uśmiechnął się Atlas. – No to wróć do tego imienia.
– Chętnie, ale czy Z się zgodzi? To ono mnie ukarało. Nie chciało być pierwszą literą imienia leniwego kota.
– Aż tak?! – przestraszył się Atlas. – A teraz nie jesteś już leniwym kotem?
– Nie. Nauczyłem się pracować.
– To nie martw się. Znajdę literę Z i porozmawiam z nią – przyrzekł Atlas.
Gdy nie obudził, był spocony i troszeczkę przestraszony.
,,Jeżeli moje A też mnie nie zechce, co wtedy?” – pomyślał i pobiegł wprost do jeża.
– Czy znasz literę Y? – zapytał.
– Najpierw mówi się: dzień dobry – zwrócił mu uwagę jeż.
– Dzień dobry. No i co? Znasz Y? – niecierpliwił się kotek. – Czy to prawda, że jest ono wyjątkowo leniwe? Żaden wyraz nie rozpoczyna się na Y?
– Niewiele jest takich wyrazów, ale to nic nie szkodzi – odpowiedział jeż.
– Y jest w środku wyrazów, często na ich końcu. Aby zapisać słowo wyraz potrzebujemy jednego Y, do zapisania słowa ryby potrzebne są aż dwie takie literki.
– Teraz rozumiem! – stwierdził Atlas. – Każda litera pracuje, jak umie. Y też ma swoją pracę. Ale co zrobić z kotkiem, który musi nazywać się na Y?
– Nazwij go inaczej – jeż poruszył noskiem.
– Też tak myślałem – rozchmurzył się kotek. – Cześć! A gdzie to Y jest w alfabecie?
– Po W! A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, O, P, R, S, T, U, W, Y.

Opowiedz treść tego opowiadania. Czy pamiętasz o jakiej literce jest w nim mowa?
Wykonaj zadania z ,,Nowych przygodach Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” ze str. 35:
– Co jest przedstawione na obrazku?
– Co słyszysz na końcu słowa lody?
– Rysuj po śladach rysunków.
– Co słyszysz na końcu ich nazw?
– Pokoloruj wybrany rysunek.
– Zaznacz litery ,,y” w wyrazach.
Dodatkowe karty pracy z litrą ,,y”:
– https://eduzabawy.com
– https://ztorbynauczycielki.pl
– https://pl.pinterest.com

Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy.
Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

Zabawa ruchowa ożywiająca – Chronimy się przed słońcem.
Dziecko biega po pokoju, swobodnie wymachując woreczkiem. Na mocne uderzenie  w tamburyn zatrzymuje się, rozciąga woreczek nad głową – chroni się przed słońcem.

Zabawa w archeologów. Poszukiwanie w piaskownicy ukrytych skarbów.
/łopatki, plastikowe pudełko, foremki do piasku/
Rodzic przed wyjściem do ogrodu zakopuje w piaskownicy foremki do piasku. Odszukaj je i spróbuj następnie postawić babki z piasku.
Ciekawe pomysły na wakacyjne zabawy i prace plastyczne znajdziecie na:
-https://dzieciakiwdomu.pl

Zabawa – Wywiad dziennikarza. Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
/mikrofon wykonany przez dziecko np. z klocków, dyktafon/
Nagraj swoje odpowiedzi na następujące pytania:
– Co ciekawego robiłeś  w przedszkolu w ciągu roku szkolnego?
– Co ci się najbardziej podobało?
– Czego się nauczyłeś?

Kolorowe zdania – układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i ich odczytywanie.
/Wyprawka, karta F, nożyczki, kartka, klej/
Dziecko wycina z wyprawki kolorowe pola z wyrazami. Rozetnij kolejno wyrazy i posegreguj je według kolorów. Dziecko układa z wyrazów zdania samodzielnie lub z pomocą rodzica. Przyklej zdania na swojej kartce, a następnie je odczytaj i podziel wyrazy wchodzące w skład zdań na sylaby.
Zdania po ułożeniu:
To jest sala.
Pomagamy sobie wzajemnie.
Razem podlewamy fasolki.
To jest mama, a to syn.
Moja mama jest wspaniała.
Apteka wydaje leki.
Tam lata kolorowy motyl.
Biedronka ma siedem kropek.
Małe małpki jadły w zoo banany.

Ćwiczenie plastyczne: Figuraki.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz precyzji ruchów i wyobraźni.
/karton, figura geometryczna, ołówek, kredki, klej, różne elementy dekoracyjne/
Dziecko wybiera dowolną figurę geometryczną i odrysowuje jej kształt na kartonie. Następnie przekształca figurę. Tworzy, np. zwierzątko – dorysowuje do figury odpowiednie części ciała wybranego zwierzątka, pokoloruj je i naklej wybrane elementy.

Zajęcia: Zabawy w liczenie z Adą i Olkiem – rozmowa na podstawie wiersza P. Beręsewicza ,,Czemu?” połączona z zajęciami matematycznymi.

Zabawa z tekstem rymowanki: Przekaż wiadomość.
Dziecko przekazuje tekst rymowanki wykonując głęboki wdech i na jednym wydechu wypowiada go szeptem:
Jesień, zima, wiosna, lato.
Już wakacje. Co ty na to?

Wysłuchaj tekstu wiersza:
Czemu styczeń nosi ciepłe skarpety?
Bo mu nogi marzną tak, że o rety!
Czemu luty taki blady, skąd smutki?
Bo się martwi, że jest taki króciutki.
Czemu marzec tak się złości i burzy?
Bo za wolno wraca wiosna z podróży.
Czemu kwiecień taki strój ma pstrokaty?
Bo gdzie spojrzy, wszędzie kwiaty i kwiaty.
Czemu maj jest zielony i świeży?
Coś się mamom na Dzień Matki należy.
Czemu czerwiec w krótkich spodniach już gania?
Bo to lato, czas na letnie ubrania.
Czemu lipiec taki dziwnie wesoły?
Cóż, wygląda, że nie tęskni do szkoły.
Czemu sierpień tak się śmiesznie nazywa?
Szuka grzybów, może nam też przyniesie.
A październik? Czemu drzewa rumieni?
Bo w kolorach jest do twarzy jesieni.
A listopad? Czemu smutny i bury?
Bo mu liście z drzew zdmuchują wichury.
Czemu grudzień w biały puch się owinął?
Bo mu cieplej pod śniegową pierzyną.
Czemu na tym w wierszu kończą się słowa?
Bo tu rok się zaczyna od nowa.

Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic recytuje nieparzyste wersy wiersza zadaje pytania:
– Jakie miesiące wchodzą w skład wiosny(lata, jesieni)?
– Jak inaczej możemy jednym słowem nazwać wszystkie miesiące?

CC-BY-3.0 http://www.epodreczniki.pl/reader/c/237374/v/3/t/student-canon/m/KL1_ORE_V9_ZIMA_1_2_14_76_p2

Zabawy z porami roku.
Odpowiedz na pytania?
– Ile mamy pór roku?
– W jakiej porze roku rozpoczęła się twoja przygoda w przedszkolu?
– Ile miesięcy dzieci były razem?
– Jakie to były miesiące?

Loteryjka obrazkowa – Kalendarz przyrody.
/4 arkusze szarego papieru, napisy: jesień, zima, wiosna, lato, mazaki, obrazki przedstawiające charakterystyczne dla danej pory roku/
Na każdym kartonie narysuj swój kontur lub kontur rodzeństwa. Rodzic eksponuje wyrazy do czytania całościowego: jesień, zima, wiosna, lato. Dziecko odczytuje wyrazy i dzieli je na sylaby. Następnie umieszcza napisy na czterech kartonach. Rodzic odczytuje zdania, a dziecko wybiera spośród różnych obrazków  tylko te charakterystyczne dla danej pory roku i umieszcza na arkuszu. Przykłady zdań:
– Wrzesień wrzosy w koszu niesie.
– W październiku grzybów bez liku.
– W listopadzie nie ma już liści w sadzie.
Dziecko wybiera obrazki przedstawiające kosz z wrzosami, grzyby i bezlistne drzewo.
– Grudzień zawołał, że jedzie już Mikołaj.
– W styczniowe poranki biegniemy na sanki.
– Radzi luty: załóż ciepłe buty!
Dziecko wybiera obrazki przedstawiające: Mikołaja, sanki i ciepłe buty.
– W marcu powiadają, że bociany wracają.
– Kwiecień z kwiatów wianki plecie.
– W maju słowiki pięknie śpiewają.
Dziecko wybiera obrazki przedstawiające bociana, kwiaty wiosenne i słowika.
– Czerwiec obwieścił, że na drzewach moc czereśni.
– W lipcu na plaży słońce mocno praży.
– W sierpniu tak to bywa, że czas na żniwa.
Dziecko wybiera obrazki przedstawiające czereśnie, słońce i żniwa.
Zachęcam was do sformułowania dłuższej wypowiedzi podsumowującej wiedzę na temat miesięcy i poszczególnych pór roku. Pomogą wam w tym zadaniu powstałe podczas zabawy plakaty z obrazkami.

Zabawa dydaktyczna – Prawda czy fałsz?
Dziecko słucha zdań, a następnie dokonuje ich merytorycznej oceny. Jeśli informacja jest prawdziwa – dziecko klaszcze, jeśli jest nieprawdziwa – tupie nogami o podłogę. Przykłady zdań:
– Jesienią kwitną krokusy.
– Zimą pada kolorowy śnieg.
– Wiosną bociany odlatują do ciepłych krajów.
– Latem wiewiórka zbiera orzechy.

Część matematyczna. Ćwiczenia rachunkowe z Olkiem i Adą.
/dowolna pluszowa zabawka, 10 patyczków w trzech kolorach: niebieskim, zielonym i żółtym, koperty zawierające kartoniki z poznanymi cyframi i znakami/
Rodzic omawia zasady zabawy. Rozdaje dziecku kolorowe patyczki i koperty zawierające kartoniki. Na środku dywanu usadza maskotkę i kładzie przed nią różne sylwety przedstawiające elementy kojarzące się z latem np. trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Wymyśla zadanie związane z Olkiem i Adą i z tymi sylwetami, np.:
Olek poszedł z mamą na targ i kupił trzy koszyczki czereśni i dwa koszyczki truskawek. Ile koszyczków owoców kupili?
Dziecko układa przed sobą w jednej linii patyczki według wybranych dowolnie dwóch kolorów, np.:
3 patyczki niebieskie i 2 patyczki zielone.
Dziecko:
– liczy wszystkie patyczki, pokazuje wynik na palcach, układa pod nimi działanie, które ilustruje zadanie: 3+2=5
– Czego jest więcej: koszyczków czereśni czy koszyczków truskawek?
– ustala, czego jest więcej i o ile więcej, pokazuje wynik na palcach, a następnie układa liczby 3 i 2, między nimi kładą odpowiedni znak.

Inny przykład zadania:
Mama miała 6 jabłek. 4 jabłka zjadła Ada. Ile jabłek zostało mamie?
Dziecko układa przed sobą 6 patyczków jednego koloru, 4 odsuwają…
Zachęcam was do samodzielnego układania zadań, a potem do ich rozwiązywania.
Aby wesprzeć edukację matematyczną dziecka polecam warto odwiedzić stronę: https://mojedziecikreatywnie.pl

Zabawa – Wakacyjne gadżety: układanie z patyczków.
Zapraszam was do kontynuowania zabawy z patyczkami. Spróbujcie ułożyć z nich kontury przedmioty, które przydadzą się wam podczas wakacji, np.: okularów, namiotu, koła do pływania…

Zabawy rytmiczno-ruchowe: Letni aerobik.
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, wykonywanie podskoków, marszów, skłonów, skrętów tułowia itp. przy nagraniu ulubionej muzyki.
Do zabawy możesz wykorzystać piosenkę: ,,Lato, lato, lato czeka” – https://miastodzieci.pl

Zabawa – Czy wiesz, że…?
Rozwijanie umiejętności kojarzenia. Utrwalanie cech i nazw poszczególnych pór roku.
Rodzic rozpoczyna zdania. Dziecko kończy je, podając nazwy odpowiednich pór roku, np.:
Czy wiesz, że kiedy zaczyna padać śnieg, to znak, że…nadchodzi zima?
Czy wiesz, że kiedy pojawiają się pierwsze motyle, to znak, że …nadchodzi wiosna?
Czy wiesz, że kiedy kończy się przedszkole/rok szkolny, to znak, że …jest lato?

Ćwiczenia w opowiadaniu – Pomagaliśmy sobie wzajemnie.
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i pamięci.
/ Wyprawka: karta L, kartka, nożyczki, klej/
Dziecko wycina obrazki z karty wyprawki. Ustal, które obrazki do siebie pasują i które pory roku przedstawiają. Uzasadnij swoje zdanie. Następnie ułóż obrazki historyjek w prawidłowej kolejności i przyklej je na kartce. Opowiedz krótkie historyjki o niesieniu sobie wzajemnej pomocy. Podaj przykłady innych sytuacji, w których niosłeś lub otrzymałeś pomoc w ciągu całego roku, we wszystkich porach roku.

Ciekawy pomysł na wykonanie pracy ,,Cztery pory roku” znajdziesz na: https://pracaplastyczna.pl

Wesołej zabawy Pszczółki!