Grupa Pszczółki

Tematy kompleksowe

  1. CHCIAŁBYM BYĆ SPORTOWCEM
  2. W KOSMOSIE
  3. MALI STRAŻNICY PRZYRODY
  4. JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

– rozwijanie mowy i pamięci słuchowej

– rozwijanie sprawności manualnej

– wyrabianie postawy proekologicznej

– rozwijanie sprawności fizycznej

– rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej

– rozwijanie umiejętności liczenia

– poznawanie zjawiska powstawania dnia i nocy

– uświadamianie konieczności dbania o lasy

– rozwijanie poczucia troski o najbliższe otoczenie

– uświadamianie konieczności segregowania odpadów

– utrwalenie symboli narodowych

– umuzykalnianie dzieci

Piosenka:

Świat w naszych rękach

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat /2X

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

Wiersz:

Elementarz sportowy

Każde dziecko o tym wie: Chcesz być zdrowy – ruszaj się!

Sport to bardzo ważna sprawa. Są reguły, jest zabawa.

Jest dyscyplin co nie miara, część z nich nowa, a część stara.

Od wędkarstwa, sztuk łowieckich, od antycznych igrzysk greckich,

poprzez dzieje, poprzez lata aż do współczesnego świata.

Każdy znajdzie coś dla siebie.

Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.

Może rolki, koszykówka, rower, piłka lub siatkówka,

szachy, judo czy pływanie taniec, skoki, żeglowanie,

biegi, sanki i łyżwiarstwo, hokej, snowboard czy narciarstwo

Aktualności

Tematy tygodnia

Kochane przedszkolaki
Nadszedł nowy tydzień, a wraz z nim nowe zadania. Wybieramy się w kosmiczną podróż.

W tym tygodniu  proszę o uzupełnienie kart pracy w książce  ODKRYWAM SIEBIE BB+ cz.3 – str. 70 – 76

1.Na początek – KOSMICZNE ĆWICZENIA

7. Kosmiczne ćwiczenia

2.Animacja do piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=ahkKIg8NVS0

3.Powtórzymy sobie wszystko to co teraz wiemy o planetach 

Nasz układ słoneczny nazywany tak, ponieważ wszystko co się w nim znajduje, w tym nasza Ziemia, krąży wokół Słońca. Osiem planet porusza się po orbitach – takich torach wokół gwiazdy, którą jest Słońce. Ziemia również krąży po orbicie wokół Słońca, a także wokół własnej osi.                                             

Merkury –  najmniejsza planeta , najbliżej słońca  układu słonecznego, powierzchnia podobna jest do księżyca jest skalista.

Tu jest bardzo gorąca Wenus –  gwiazda pasterzy , otacza ją gruba warstwa chmur  jest to najgorętsza planeta układu słonecznego .

Ziemia –  trzecia planeta od słońca na ziemi jest planetą na której rozwinęło się życie  , ziemia widziana z kosmosu jest w dużej części niebieska .

Mars –  zwany czerwoną planetą przez rdzawo czerwoną  barwę , jest zimny i skalisty .

Jowisz –  największa planeta, w jego atmosferze szaleją silne burze .

Saturn  – planeta z charakterystycznymi pierścieniami , pierścienie składają się z lodu i  odłamków skał

Uran – jest najzimniejszą planetą

Neptun –  najbardziej oddalony od słońca tu z kolei szaleją wiatry .

Jest jeszcze Pluton planeta karłowata .

Układ słoneczny jest częścią galaktyki zwanej drogą mleczną .

4. Karty demonstracyjne KOSMOS

2. Karty demonstracyjne- kosmos

1.Gimnastyka

https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8

2.Satelity i statki kosmiczne” – swobodne wypowiedzi dzieci w oparciu o ilustracje przedstawiające satelity i statki kosmiczne.

– dziecko ogląda ilustracje i swobodnie wypowiada się na ich temat,  dzieli się z rodzicami zdobytą wiedzą, zadaje pytania.

 

3.”F jak fotel” – zapoznanie z literą F, f, rozwiązywanie zadań w kartach pracy – (dodatkowe inf. o sposobie wprowadzenia literki na grupie messenger )

4. Kosmiczne karty – pokoloruj te litery, które są potrzebne do napisania podanego wyrazu

Kosmiczne karty

5SKOJARZENIA

Dziecko podaje jak najwięcej skojarzeń do słowa „kosmos”, (np. gwiazdy, Droga Mleczna, kometa, planety, Słońce, księżyc, astronauta, ufoludki, statek kosmiczny rakieta, kometa)
Wybieramy 3 skojarzenia i układamy z tymi słowami zdania.

 1.Nasz Układ Słoneczny – słuchanie piosenki.

Na początek posłuchajcie  piosenki „W układzie słonecznym”. Słuchaj bardzo uważnie, możesz się z niej wiele dowiedzieć o planetach. Po wysłuchaniu piosenki odpowiedz na pytania, które zada Ci Rodzic.

https://youtu.be/yxVMhKt-cvI

 

– Gdzie wirują planety i co okrążają?

– Czym różnią się między sobą?

– Którą planetą od Słońca jest Ziemia?

– Która planeta jest największa?

– Która planeta posiada pierścienie?

– Która planeta podobała Ci się najbardziej, co możesz o niej powiedzieć.

Spróbuj wymienić nazwy wszystkich planet, podziel te nazwy na sylaby.

2. „Układ słoneczny” – zabawa ruchowa z piłką.

Zaproś do zabawy Rodzica, usiądźcie na przeciw siebie. Rodzic będzie rzucał do Ciebie piłkę jednocześnie podając nazwy planet, Ty piłkę łapiesz. W momencie kiedy Rodzic wypowie słowo „Słońce” nie należy łapać piłki. Jeżeli jednak ją złapiesz za karę wykonujesz 8-krotnie jakieś, ćwiczenie np. 8 przysiadów, 8 pompek, 8 pajacyków itp. Ćwiczenie wykonujesz także jeżeli nie uda ci się złapać piłki, kiedy Rodzic wypowie nazwę planety.

3. Zadania i łamigłówki matematyczne

– przyjrzyj się dokładnie ilustracji. Ile widzisz czerwonych rakiet ile niebieskich? Policz dokładnie wszystkie elementy, i wpisz ich odpowiednią liczbę.  Pisz powoli i starannie, pamiętając o właściwym rozmieszczeniu cyfry w kratkach.

Ile-rakier-poleciało-w-kosmos

4. Kosmiczne SUDOKU – wypełnij plansze brakującymi elementami, w ten sposób, aby w tym samym wierszu, w tej samej kolumnie oraz w każdym sektorze oznaczonym pogrubioną linią, znajdował się tylko jeden taki sam obrazek. Innymi słowy, w żadnej kolumnie, wierszu i sektorze nie może się powtórzyć dwa razy ten sam obrazek 🙂

Matematyczne-sudoku

Kiedy jest dzień, a kiedy noc?

1.Kosmiczna gimnastyka

 Kosmiczne ćwiczenia

2.Podróż Ziemi wokół Słońca – doświadczenie

Aby zrozumieć występowanie zjawiska dnia i nocy proponuję wykonanie prostego doświadczenia.

Jeżeli posiadasz w domu globus – wykorzystaj go. Rodzic trzyma latarkę lub lampkę i oświetla jej światłem globus, a Ty w tym czasie zakręć nim. Z jednej strony kuli ziemskiej, która oświetlana jest światłem latarki panuje dzień, a ze strony nie oświetlonej panuje noc.  Jeżeli nie posiadasz globusa proponuję, abyś wziął piłeczkę, która będzie kulą ziemską.

3. Filmik edukacyjny – Dzień, noc…

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

4.Księżyc naturalny satelita Ziemi.

Niektóre planety krążące wokół Słońca posiadają satelity zwane księżycami. Ziemia ma tyko jeden księżyc. Droga, którą księżyc pokonuje krążąc wokół Ziemi nosi nazwę orbity. W ciągu jednego roku księżyc wykonuje ponad 12 okrążeń naszej planety. Dlatego rok podzielono na 12 miesięcy.

5.Praca plastyczna – Układ Słoneczny

Aby utrwalić znajomość planet i ich układ w kosmosie wykonaj pracę plastyczną. (Przesyłam propozycje, możecie  również wykonać pracę według własnego pomysłu)

Praca_plastyczna_Ukad_Soneczny

6. Układ Słoneczny – karta pracy

 Układ Słoneczny -karta pracy

 

1. Kostka ćwiczeń gimnastycznych

ZALACZNIK 6 – kostka cwiczen gimnastycznych

2. W Kosmos można udać się rakietą  -zabawy badawcze

Rakieta to taki pojazd kosmiczny z silnikiem odrzutowym .

  • Zabawy badawcze

Napełnij balon powietrzem, nie związuj tylko puść rzucając w górę , strumień wyrzucanego powietrza napędza przedmiot balon , na tej zasadzie działa silnik odrzutowy.

  • Kosmonauci żeby zwiedzać zakątki kosmosu muszą mieć odpowiedni kombinezon i kask. Człowiekowi do życia potrzebny jest tlen, dlatego w kosmosie muszą mieć hełmy, żeby oddychać .
  • Kolejną zabawę robimy z rodzicem , świeczka na talerzyku rodzic ją zapala , zapaloną , świeczkę  przykrywasz  szklanką lub  słoikiem . Świeczka gaśnie , żeby się paliła musi mieć tlen
  • Księżyc to ciało niebieskie pokryte szarym pyłem , wydaje się nam ,że Księżyc świeci w nocy ale tak nie jest . Piłkę owiń folią aluminiową , na owiniętą piłkę kierujesz światło np. latarki wydaje nam się ,że piłka się świeci ona tylko odbija światło , podobnie jest z księżycem- nie świeci własnym światłem tylko odbija światło słoneczne .

3. Co to jest kometa?

  • Tato co to jest kometa

Co to jest kometa, tato? Było gorąco. Lipiec. Tomek czytał książkę w swoim pokoju bo na zewnątrz było zbyt gorąco, żeby grać w piłkę czy jeździć na rowerze. W mieszkaniu też był ukrop ale przynajmniej nie prażyło słońce. Tomek przyszedł do kuchni, wyjął z zamrażalnika kilka kostek lodu, wrzucił do szklanki a potem nalał do niej soku. Tata siedział w kuchni, czytał gazetę i słuchał wiadomości w radiu. Tomek nie mógł się nadziwić jak można robić te dwie rzeczy na raz – czytać i słuchać. Ale tata to potrafił. W wiadomościach podawali właśnie, że na niebie będzie można oglądać kometę i to gołym okiem, bez teleskopu ani nawet lornetki. – Co to jest kometa, tato? – spytał. Tata odłożył gazetę i uśmiechnął się – Kometa powiadasz? Wyjmij z lodówki jeszcze jedną kostkę lodu to pogadamy. Tomek myślał, że tata też chce sobie zrobić soku z lodem ale kostka miała posłużyć do czegoś innego bo wylądowała na płaskim talerzu. – Jak duża jest ta kostka lodu? – zapytał tata. – No szeroka na jakieś dwa centymetry, długa na trzy a grubości ma jakiś centymetr .No to wyobraź sobie tę kostkę ale powiększoną Tomek wyobraził sobie i uznał, że fajnie byłoby mieć za oknem taki kawał lodu, szczególnie w dzień tak upalny jak dzisiaj. – Oczywiście komety są różnej wielkości, to tylko przykład. Czyli to są takie wielkie, lodowe bryły? – zaciekawił się Tomek. – No tak można w uproszczeniu powiedzieć ale właściwie to można je bardziej porównać do brudnej śniegowej kuli przemierzającej kosmos. – Brudnej śnieżki? A dlaczego brudnej? – Dlatego, że taka kometa zbudowana jest z lodu, zamrożonych gazów, skał i pyłu. Więc nie wygląda jak ta nasza, kryształowo czysta kostka lodu. – I te śnieżne kule latają w kosmosie? Tak, przemierzają nasz Układ Słoneczny a jak zbliżą się do Słońca to robi im się taki ładny długi ogon… – Śnieżna kula z ogonem? Jak to? – Tomek otworzył szeroko oczy. – No właśnie tak. Co się stanie za kilka minut z naszą kostką lodu? – tata pokazał wzrokiem na talerz. Wokół kostki utworzyła się już obrączka z wody. – No, stopi się, to jasne. – No właśnie, i podobnie jest z kometami. Śnieżna kula zbliża się do Słońca, które zaczyna ją ogrzewać. Lód, gaz i pył zaczyna się uwalniać i uciekać z jądra komety. Im bliżej Słońca, tym więcej gazów się uwalnia i za kometą tworzy się ogromny, świetlisty ogon. Ciągnie się on za kometą wiele kilometrów i czasami możemy bez problemu oglądać go z Ziemi. Wygląda to jak wielka gwiazda z warkoczem i właśnie od tego wzięła się nazwa – kometa czyli “gwiazda z włosami”. – O rany, super! I będziemy mogli wieczorem oglądać tę kometę na niebie? – Jak tylko nie będzie chmur to obejrzymy, a może zrobimy też parę zdjęć, co Ty na to? – Świetnie!

Spróbujesz odpowiedzieć na kilka pytań? 

  1. Co to jest kometa?
  2. Dlaczego tata Tomka przyrównał ją do brudnej śnieżki ?
  3. Co oznacza nazwa kometa. ?
  • Kosmiczna rakieta z owoców

Zbuduj sobie pyszną rakietę z twoich ulubionych owoców . Na patyczki do szaszłyków nabijaj po kolei kawałki owoców  na koniec wbij w połówkę jabłka . Jabłko przekroi Ci ktoś dorosły . Twoje rakiety będą nie tylko piękne, ale też smakowite , zaproś rodzinę . SMACZNEGO !!!

— KARTY PRACY DLA CHĘTNYCH —

4. Pokoloruj według kodu – karta pracy

 Pokoloruj według kodu

5. Pokoloruj według koloru – karta pracy 

Pokoloruj według koloru cyfr