Grupa Pszczółki

Tematy kompleksowe

  1. NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
  2. WAKACYJNE PODRÓŻE
  3. POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
  4. DYSCYPLINY SPORTOWE

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

– poznawanie wyglądu i zabaw dzieci z różnych stron świata,

– kształcenie spostrzegawczości wzrokowej,

– rozwijanie umiejętności formułowania opisu w czasie teraźniejszym,

– wnioskowanie na temat wakacyjnych podróży,

– rozwijanie wyobraźni twórczej,

– utrwalenie wiadomości na temat miejsc letniego wypoczynku i sposobów spędzania wolnego czasu w tych miejscach,

– nabywanie umiejętności uważnego słuchania,

– rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej,

– poznawanie ciekawych miejsc w Polsce,

– zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportowymi,

– zapoznanie z ceremoniałem olimpijskim.

Piosenka:

Inni, a tacy sami

1.Na wszystkich kontynentach mieszka tyle dzieci-

w Azji, Australii, Afryce.

Każde dziecko wygląda inaczej

i mówi innym językiem.

Ref.: Każde dziecko chce być szczęśliwe,

każde dziecko chce pięknie żyć,

mieć zawsze dobre, spokojne noce,

mieć tylko piękne dni.

  1. To nie jest ważne, gdzie mieszkają dzieci,

wszystkie chcą szczęśliwe być jak ty.

Mieć dobrą mamę, dobrego tatę,

Chcą bezpiecznie żyć.

Wiersz:

Letnie wakacje   L. Łącz

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje-

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem -złociste promienie

Słońca padają na ziemię.

Popatrz- rozwiały się chmury,

Baw się i nie bądź ponury.

Aktualności

Tematy tygodnia

Zachęcam was do przeglądnięcia przewodników, map i albumów o Polsce. Poznajcie ciekawe miejsca, które warto zwiedzić z rodzicami podczas wakacyjnych podróży.

Zabawa: Wakacyjne przesyłki.
/pocztówka, mazaki, nożyczki, koperta/
Narysuj mazakami na pocztówce linie i rozetnij pocztówki wzdłuż linii. Po ułożeniu jej w całość włóż puzzle do koperty.

Piosenka tygodnia: ,,Lato w kawiarence” sł. i muz. B. Gowik

1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.
Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.
I zaprasza na wakacje teraz, już!

Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!
Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.
Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.
Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.
Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.
Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.

2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.
I niesie dla nas lody w polewie malinowej!
,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”

Ref.: Lato, ach, lato…

3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.
Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!
Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!

Ref.: Lato, ach, lato…

Rozmowa na temat piosenki:
– O czym jest piosenka?
– Z czym kojarzą się nam wakacje?
– Gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?
– Gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?
– Określanie metrum piosenki, charakteru jej melodii, zwrócenie uwagi na budowę zwrotkową.

Zajęcia: Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz ,,Letnie wakacje”.

Zabawa na powitanie: Wesołe imię.
Dziecko wypowiada swoje imię, dzieląc je przy tym na sylaby i wykonując dowolny ruch, np.: tupie, podskakuje, wstaje, siada czy obraca się wokół własnej osi.

Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.

Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,

Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!

Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!

Rozmowa na temat wiersza:
– O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
– Co można robić, kiedy są wakacje?
Nauka refrenu piosenki na zasadzie echa muzycznego.

Tworzenie mapy skojarzeń do słowa ,,WAKACJE”.
/duży karton, rozsypanka literowa, klej, mazak, mała karteczka, ołówek/
Zastanów się co dla ciebie znaczy słowo ,,WAKACJE”. Z rozsypanki literowej ułóż to słowo i naklej je na środku kartonu. Na małych karteczkach narysuj lub napisz swoje skojarzenia z tym słowem.
Przykłady skojarzeń: plecak, las, jagody, grzyby, kajak, Bałtyk, muszla, palma, maliny, ryby, plaża, Tatry, ciupaga, wioska…
Nazwij swój obrazek i podziel słowo na sylaby, a jeśli potrafisz na głoski. Następnie przyklej swoje skojarzenia na kartonie.

Rozmowa na temat planów wakacyjnych.
– Gdzie można spędzić wakacje?
– Jakimi środkami lokomocji zamierzacie podróżować? https://www.supercoloring.com

Swobodna wypowiedź dziecka. Spróbuj dowiedzieć się gdzie na wakacjach wybiorą się Olek i Ada.
Karta pracy cz. 5,str.74:
– odczytaj tekst,
– wskaż na mapie miasta, do których jadą dzieci,
– rysuj szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.

Praca z mapą Polski.
/mapa Polski/
Obejrzyj mapę kraju. Czy potrafisz na niej odnaleźć Gorlice? Czy wiecie, że na mapie oprócz miejscowości znaleźć można także inne informacje, np. za pomocą różnych kolorów przedstawia się ukształtowanie terenu. Kolorem niebieskim zaznaczone są rzeki, jeziora i morze, zielonym – niziny, a żółtym – wyżyny. Najwyższe góry są zaznaczone na brązowo. Jaki kolor dominuje na mapie naszego kraju.

Zagadki obrazkowe, układanie puzzli – Gdzie chciałabym się wybrać?
/mapa Polski, koperty i pocztówki pocięte na 10 elementów/
Dziecko wybiera kopertę i wyjmuje z niej puzzle, a następnie układa je w całość. Na pocztówkach są przedstawione: park, jezioro, las, wieś, góry, morze.

Zagadki słuchowe – Czym będę podróżowała?
/ nagrania odgłosów pojazdów: motoru, samochodu, samolotu, pociągu oraz nagrania odgłosów kroków konia i człowieka/
Dziecko odgaduje jakim środkiem lokomocji można wybrać się w poszczególne miejsca. Spróbuj odgadnąć wszystkie odgłosy.
https://blizejprzedszkola.pl

Zabawa z elementem równowagi – Na szlaku.
/kartoniki z oznaczeniami szlaków, pięć szerokich wstążek w kolorach: niebieskim, czarnym, żółtym, czerwonym i zielonym/
Rodzic pokazuje dziecku kartoniki z oznaczeniami szlaków dla pieszych, jakie można zobaczyć podczas podróży po Polsce. Informuje je, że we wszystkich miejscach letniego wypoczynku można odbywać piesze wycieczki, trzymając się wyznaczonych szlaków, aby nie zabłądzić. Następnie układa wstążki/szlaki, dziecko pokonuje je gęsiego, stawiając stopę za stopą. Do zabawy możesz  zaprosić rodzeństwo.

Wykonaj zadania z Karty pracy cz. 5, str. 66:
– rysuj po śladzie drogi, jaką pojedzie rodzina Olka i Ady do domu cioci Krysi – siostry mamy Olka,
-rysuj po śladach rysunku, nie odrywając kredki od kartki.

Zajęcia plastyczne: Wakacyjna wyprawa.

Rozmowa na temat aktualnej pory roku i barw przeważających w letnim krajobrazie.

Zabawa ruchowa – Kolorowe kulki.
/kolorowe waciki kosmetyczne w kształcie kulek, np.: białych, różowych, niebieskich i żółtych, nagranie muzyki/
Rodzic rozdaje dziecku kolorowe waciki, zwraca uwagę na pastelowy odcień wacików, a następnie włącza nagranie muzyki. Dziecko porusza się swobodnie przy akompaniamencie muzyki podrzucając kolorowe kulki. Na przerwę w muzyce zdmuchuje kulkę z ręki i obserwuje jak opada. Następnie siada, zamyka oczy, dotyka wacikiem policzków i wyobraża sobie letnią kolorową łąkę. Dziecko zastanawia się, co namaluje na swoim kartonie.

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy techniką malowania farbami akwarelowymi.
/farby akwarelowe: wilgotne(w tubkach) i suche( w krążkach), pędzel, karton/
Namaluj proszę  na kartonie swoje wyobrażenia dotyczące letnich wypraw. Poznaj środek plastyczny, jaki użyjesz do wykonania pracy, rozwiąż zagadkę I. Fabiszewskiej:

Kolorowe, w słoiczkach mieszkają.
Gdy zamoczysz w nich pędzelek,
piękne obrazy powstają. (farby)
Rodzic demonstruje sposób malowania każdym rodzajem farb. Dzieli karton pionową linią. Rozrabia farby na palecie do mieszania farb. Na jednej połowie kartonu maluje farbą z tubki, a na drugiej połowie – farbą z suchego krążka, uprzednio rozrobioną. Cechą farb akwarelowych jest to, że im bardziej się je rozcieńczy wodą, tym są jaśniejsze.

Samodzielne wykonanie pracy. Wyraź w swej pracy własne spostrzeżenia i wyobrażenia związane z latem i wakacjami. Rozplanuj na papierze wybrane przez siebie elementy krajobrazu i wykorzystaj całą powierzchnię kartki.
I DO DZIEŁA KOCHANE PSZCZÓŁKI!

Zabawa bieżna – Samolot.
Rodzic włącza nagranie skocznej muzyki. Gdy muzyka gra dziecko biega z rozpostartymi ramionami naśladując lot samolotu. Na pauzę w nagraniu muzyki dziecko zatrzymuje się i kuca – ląduje.

Ćwiczenie spostrzegawczości, rozwijanie myślenia, wzbogacanie słownictwa – Oglądanie kartek pocztowych o tematyce wakacyjnej.
Poszukaj w domu kartek pocztowych, które dostałeś z wakacyjnych podróży od kogoś bliskiego lub kolegi. Z pomocą rodzica przeczytaj tekst pozdrowień znajdujących się na ich odwrocie. Spróbuj zredagować własne wakacyjne pozdrowienia.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – O jakim miejscu mówię?
Wybierz jedną z pocztówek i ją opisz. Jak nazwiesz przedstawione na niej miejsce letniego wypoczynku.

Zajęcia: Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby ,,Bursztynek”.
Ilustracje do tego opowiadania znajdziecie w waszej ,,Książce” na str. 84 – 87.

Wprowadzenie w tematykę zajęć – Muszle.
/muszle różnego kształtu i różnej wielkości/ https://uml.lodz.pl

Uważnie obejrzyj muszle, przyłóż je do ucha i nasłuchuj dobiegających z nich odgłosów. Opisz ich wygląd. Czy wiesz dlaczego w muszlach słychać szum i czy rzeczywiście jest to szum morza?
Przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia, podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń. Muszla przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.
– Gdzie można znaleźć muszle?
– Co jeszcze można znaleźć nad morzem podczas letniego wypoczynku?

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej.
Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
,,Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.
– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu…Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: ,,Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

Rozmowa na temat opowiadania:
– O czym rozmawiały dzieci w grupie?
– Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
Obejrzyj ilustracje w książce. Spróbuj przeczytać wyrazy i teksty umieszczone na ilustracjach.
Wysłuchaj piosenki pt.:,,Bursztynek” w wykonaniu Fasolek na https://youtube.com

Zabawa ruchowa – Szum morskich fal.
/folia malarska/
Rodzic rozkłada folię malarską. Dziecko porusza folią w różnym tempie, wywołuje dźwięk przypominający szum morskich fal. Nasłuchuje dobiegające dźwięki. Czy wiesz, od czego zależy siła dźwięku? Siła dźwięku jest zależna od siły wiatru.

Opowiadanie historyjki obrazkowej – ,,Książka” str. 87
O czym tata opowiadał Olkowi?
Opowiedz historyjkę o zatopieniu komara w żywicy i powstaniu bursztynu.

Rozmowa na temat bursztynu. Poznawanie sposobów wykorzystania bursztynu.
/przedmioty i/lub obrazki przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu, Książka, s. 87, mapa Polski/
– Gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn? Rodzic pokazuje na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn.
– Co to jest bursztyn?
– Do czego wykorzystuje się bursztyn?
Zachęcam was do oglądania obrazków przedstawiających różne ozdoby z bursztynu.

Część badawcza – samodzielne doświadczenia dziecka.
/różne przedmioty, w tym przedmioty wykonane z bursztynu, małe kawałki papieru, bawełniana lub wełniana tkanina/
Rodzic układa przed dzieckiem różne przedmioty. Obejrzyj je, wyszukaj i odłóż te które są bursztynami. W jaki sposób można sprawdzić czy dokonałeś właściwego wyboru? Układa małe kawałki papieru oraz bawełnianą lub wełnianą tkaninę. Dziecko pociera wybrane przedmioty o tkaninę i obserwuje czy kawałki papieru przykleją się do nich. Jeśli tak, to oznacza, że dokonało właściwego wyboru. Krótko opisuje zjawisko elektryzowania się. Jaki jest bursztyn? Dziecko stara się opisać bursztyn za pomocą określeń przymiotnikowych. Istnieją inne określenia bursztynu – jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku. https://pl.m.wikipedia.org

Poznawanie innych skarbów morza.
/zdjęcia przedstawiające rafę koralową i perły/ https://pl.m.wikipedia.org

– Jakie skarby, oprócz bursztynu, można znaleźć w Bałtyku oraz na polskiej plaży? Czy wiesz skąd wzięły się muszle w morzu. Rodzic przekazuje także informacje o innych morzach i innych morskich skarbach, np.: rafach koralowych i perłach w muszlach. Pokazuje ich zdjęcia. Informuje, że koral i perły, podobnie jak bursztyn, są wykorzystywane do produkcji biżuterii. Przypomina o konieczności ochrony wód morskich przed zanieczyszczeniami.

Zabawa – Rejs po Bałtyku.
/lina, nagranie szanty/ Szanty dla dzieci znajdziesz na: https://m.youtube.com

Do zabawy możesz zaprosić wszystkich domowników. Uczestnicy zabawy siadają na dywanie, a rodzic otacza ich liną i daje im ją do przytrzymania. Wszyscy odbywają rejs statkiem po Bałtyku. Rodzic włącza nagranie morskiej piosenki/szanty. Dziecko porusza się według instrukcji, np.: przechylają się w jedną, później w drugą stronę, unoszą na znak, że pojawiły się duże fale, machają ręką, np. do płynącego obok statku itd. Na zakończenie zabawy uczestnicy żegnają się marynarskim pozdrowieniem: Ahoj!

Wykonaj zadania z Karty pracy cz.5, str.67:
– obejrzyj obrazki,
– dokończ rysunki i je pokoloruj.

Zabawa plastyczna: Na rafie koralowej – wykonanie sznurkowego obrazka.
Rozwijanie wyobraźni oraz precyzji ruchów.
/kartka z narysowanymi kropkami, ołówek, nożyczki, sznurek, klej, miękki papier toaletowy, pędzelek, farby wodne, sylwety rybek, niebieska tkanina/
Dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi kropkami. Za pomocą ołówka połącz ze sobą kropki, rysując w ten sposób koralowiec. Następnie wódź palcem po narysowanych liniach. Odetnij kawałki sznurka i przyklej na narysowanych liniach, zachowując ich kształty. Następnie przyklej ostrożnie na koralowcu warstwę miękkiego papieru toaletowego. Delikatnie przyciskaj papier do kartki. Maluj koralowiec farbami wodnymi. Przyklejają na kartonie wykonane przez siebie sylwety rybek – mieszkańców rafy. Na koniec możesz na dywanie ułożyć tkaninę i położyć na niej swoją pracę. Tak powstanie twoja rafa koralowa.

Ćwiczenia na kartce – Podróże z plecakiem po Polsce.
Zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej.
/kartka z narysowanym konturem mapy Polski, papierowa sylweta plecaka/ https://pl.depositphotos.com

Rodzic układa na stole kartkę i zaprasza dziecko w podróż z plecakiem po Polsce. Połóż sylwetę plecaka np.: z prawej strony mapy, nad morzem/na górze mapy, w górach/na dole mapy, z lewej strony mapy, w stolicy/na środku mapy…

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny, koncentrację i uwagę.
/Wyprawka, karta C, karta G, klocki, nożyczki/

Dziecko patrzy na zdjęcia pozostałe na karcie C – Wyprawki. Poznałeś w ciągu roku wiele nowych nazw. Czy potrafisz nazwać zdjęcia, które pozostały na karcie. Następnie podziel nazwy zdjęć na sylaby, a jeśli potrafisz wyodrębnij w tych nazwach głoski. Porównaj liczbę sylab i głosek w każdym słowie. Rodzic kontynuuje zabawę: wymienia jedną głoskę, np.,,i”, a dziecko szuka zdjęć, których nazwy zaczynają się na nią lub zawierają tę głoskę. Na tych zdjęciach kładzie klocek. W razie trudności rodzic wymawia słowa ponownie i przedłuża artykulację głoski. Następnie rodzic prosi o wyjęcie z karty G pozostałych wyrazów. Dziecko jeśli potrafi odczytuje wyrazy np.: krowa, kura, indyk i dopasuj je do odpowiednich zdjęć.

Ćwiczenia grafomotoryczne – Połącz kropki i pokoloruj.
/karton z wykropkowanym konturem przedstawiającym piłkę, namiot lub materac, kredki/
Możesz wylosować karton, połącz kropki i nazwij przedstawiony przedmiot, a następnie go pokoloruj.

Zajęcia: Jedziemy na wakacje – zabawa inscenizacyjna na podstawie utworu E. Stadtmuller ,,Wakacyjny pociąg”.
Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Olek i Ada, także wyjeżdżają na wakacje. Gdzie wybierają się dzieci?
Wykonajcie zadania z Karty pracy cz.5, str. 67:
– obejrzyjcie obrazki/zdjęcia,
– gdzie wybierają się na wakacje Olek i Ada,
– połącz obrazki z odpowiednimi zdjęciami.

Zapraszam was do wysłuchania wiersza, a następnie do zabawy, podczas której poznają różne miejsca wakacyjnego wypoczynku i sposoby spędzania tam wolnego czasu.

Jedzie pociąg wakacyjny,
pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
na peron bajkowy!

Ref.: Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa
przygoda zaczyna.

Pierwsza stacja – wieś wesoła:
łąki, lasy, pole.
zaraz tutaj urządzimy
zielone przedszkole.

Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.

Ref.: Stuku-puku…

Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty,
a ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.

Bajki będą opowiadać
potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego
bajarza Sabały.

Ref.: Stuku-puk…

Trzecia stacja to jezioro,
widać je z daleka.
Żabi chórek już z koncertem
niecierpliwie czeka.

Już po falach się ścigają
żaglówki, kajaki
i dmuchany hipopotam
malowany w maki.

Ref.: Stuku-puk…

Czwarta stacja to już morze,
szerokie, głębokie,
i wspaniała piaskownica,
większa niż przed blokiem.

Na tej wielkiej piaskownic
czy, jak mówią, plaży
może skarby bursztynowe
znaleźć nam się zdarzy?

Ref.: Stuku-puk…

Do zabawy możesz zaprosić rodzeństwo. Dzieci ruszają w podróż wakacyjnym pociągiem podczas refrenu powtarzają bardzo wyraźnie słowa rymowanki, dzieląc je na sylaby: Stu-ku-puk, stu-ku-puk, mkną ko-ła, po szy-nach. Już się no-wa, ko-lo-ro-wa przy-go-da za-czy-na, i jednocześnie uderzają rytmicznie rękami o swoje uda, a stopami o podłogę.

Na poszczególnych stacjach wykonajcie następujące zadania – praca z mapą Polski.
Rodzic rozkłada na dywanie różne kartoniki z wyrazami do czytania całościowego, które dzieci już poznały i z nowymi wyrazami: wieś, Podhale, jezioro, morze. Obok na dywanie rozkłada zestaw obrazków przedstawiających sposoby spędzania wolnego czasu na wakacjach. Z boku umieszcza koszyk oraz różne rodzaje plecaków i toreb.
– Stacja: Wieś  https://kalendarzrolnikow.pl

/kartoniki z różnymi wyrazami, w tym z napisem ,,wieś”, mapa Polski, koszyk, obrazek przedstawiający plecak, obrazki przedstawiające sposoby spędzania czasu na wsi/
Rodzic wprowadza do czytania całościowego wyraz ,,wieś”. Dziecko odczytuje napis i zawiesza go na mapie Polski/wybiera miejsce poza aglomeracjami miejskimi. Następnie decyduje jaki bagaż może się przydać podczas pobytu na wsi. Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Podaje swoje propozycje spędzania wolnego czasu, wybiera pasujące obrazki, a następnie wkłada je do koszyka. Przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, oglądanie zwierząt gospodarskich itd.
– Stacja: Podhale https://pl.wikipedia.org

/kartoniki z różnymi wyrazami, w tym z napisem ,,Podhale”, mapa Polski, koszyk, plecak ze stelażem, obrazki przedstawiające sposoby spędzania wolnego czasu w górach/
Rodzic wprowadza do globalnego czytania wyraz ,,Podhale”. Dziecko odczytuje napis, wskazuje położenie Podhala na mapie Polski, a potem zawiesza napis we właściwym miejscu na mapie. Następnie dziecko wybiera bagaż, który wykorzystuje się w górach. Dziecko wybiera plecak ze stelażem. Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? Następnie spośród zgromadzonych obrazków wybiera te, które pasują do gór. Patrząc na obrazek, podaje propozycje spędzania wolnego czasu, a potem wkłada obrazki do plecaka. Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.
– Stacja: Jezioro https://mazuryodsrodka.pl

/kartoniki z różnymi wyrazami, w tym z napisem ,,jezioro”, mapa Polski, koszyk, torba lub walizka, obrazki przedstawiające sposoby spędzania wolnego czasu nad jeziorem/
Rodzic wprowadza do czytania całościowego wyraz ,,jezioro”. Dziecko odczytuje napis i zawiesza go w odpowiednim miejscu na mapie Polski. Rodzic podaje nazwy rejonów w Polsce, gdzie jest dużo jezior np.: Mazury. Następnie prosi dziecko o wybranie bagażu, który będzie najwłaściwszy do wypoczywania nad jeziorem. Dziecko wybiera torbę lub walizkę. Co ciekawego można robić nad jeziorem? Następnie dziecko wybiera odpowiednie obrazki i wkłada je do torby. Przykłady spędzania wolnego czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.
– Stacja: Morze https://nadbałtykiem.pl

/kartoniki z różnymi wyrazami, w tym z napisem ,,morze”, mapa Polski, koszyk, torba plażowa, obrazki przedstawiające sposoby spędzania wolnego czasu nad morzem/
Rodzic wprowadza do czytania całościowego wyraz ,,morze”. Czy wiesz jak nazywa się nasze morze?/Morze Bałtyckie/Dziecko wskazuje na mapie Polski Bałtyk i zawiesza napis we właściwym miejscu. Następnie prosi dziecko o wybranie bagażu, który najbardziej nadaje się do wypoczywania nad morzem. Dziecko wybiera torbę plażową. Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? Następnie wybiera odpowiednie obrazki i wkłada je do torby plażowej. Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejs statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.

Loteryjka obrazkowa – dopasowywanie obrazków do odpowiednich miejsc na mapie Polski.
/koszyk, torby i plecaki zawierające obrazki z wcześniejszej zabawy, mapa Polski z napisami umieszczonymi we wcześniejszej zabawie/
Wyjmij obrazki zebrane podczas wcześniejszej zabawy z koszyka, toreb i plecaków i ułóż je na podłodze(obrazkami do dołu).
Rodzic miesza obrazki. Następnie dziecko losuje obrazki, nazywa to co przedstawiają i zawiesza w odpowiednim miejscu na mapie przy napisach do czytania całościowego.

Wykonaj zadania z Karty pracy cz. 5, str. 68:
– powiedz gdzie wybierają się na wakacje dzieci z grupy Olka,
– nazwij obrazki,
-połącz obrazki dzieci z odpowiednimi zdjęciami,
– rysuj po śladzie rysunku, nie odrywając kredki od kartki.

Zabawy w piaskownicy foremkami i plastikowymi pojemnikami.
/foremki, plastikowe pojemniki/
Do zabawy zaproś rodzeństwo. Dzieci bawią się w piaskownicy foremkami i plastikowymi pojemnikami. Przesypują piasek i porównują pojemność pojemników. Podziel się swoimi spostrzeżeniami.

Zabawa obrazkami – Ubrania na letni wypoczynek.
Oglądanie magazynów i gazetek reklamowych z modą letnią. Wykonanie obrazkowego poradnika podróżnika.
/magazyny i gazetki reklamowe z modą letnią, nożyczki, karton, klej/
Oglądnij magazyny i gazetki reklamowe, np. ze sklepów sportowych z modą letnią. Wymień nazwy części garderoby. Dziecko ustala ich przydatność w wybranym miejscu letniego wypoczynku, np.: w mieście, w lesie, na wsi. Następnie dziecko wycina poszczególne części garderoby i naklejają je na karton w jednej z trzech kolumn: miasto, las, wieś.

Zabawa figurami – Żaglówki.
Rozwijanie intuicji geometrycznej oraz umiejętności odwzorowywania.
/Wyprawka, karta z figurami do wypchnięcia: kołami, kwadratami, prostokątami i trójkątami, w kolorach: niebieskim, zielonym i żółtym, nożyczki, koperta/
Wypchnij figury z kart, a następnie ułóż je w rzędach i przelicz figury danego kształtu i koloru. Rodzic proponuje zabawę, opisuje słowami dowolną figurę, bez używania jej nazwy. Dziecko odgaduje o jaką figurę chodzi i ją wskazuje. Następnie rodzic z figur układa żaglówkę. Dziecko patrząc na wzór, tworzy taką samą kompozycję. Następnie dziecko układa wzory według własnej inwencji. Po zabawie chowają figury do kopert.
Możesz też pokolorować obrazek żaglówki:
– https://www.supercoloring.com
– https://www.e-kolorowanki.eu

Zajęcia: Letnie ogrody – zajęcia matematyczne.
Wprowadzenie do tematu.
/zdjęcia przedstawiające ogrody z kwiatami, napisy: rabatka, klomb, obrazki przedstawiające: różę, piwonię, dalię, słoneczniki i kartoniki z nazwami tych kwiatów/
Rodzic pokazuje dzieciom zdjęcia przedstawiające ogrody z kwiatami. Zwraca uwagę na rozmieszczenie kwiatów na rabatkach i klombach. Wyjaśnia znaczenie tych słów i prezentuje te nazwy. Prosi dziecko o nazwanie przedstawionych na obrazkach gatunków letnich kwiatów /róża, piwonia, dalia, słonecznik/ i opisanie ich wyglądu. Prezentuje kartoniki z ich nazwami. Dziecko odczytuje nazwy kwiatów. Co można robić w ogrodzie pełnym kwiatów?
– pielęgnować kwiaty na rabatkach,
– spacerować między klombami,
– obserwować motyle…

– Zabawa: Znamy te figury.
/biała kartka z bloku technicznego, formatu A4(z jednej strony kartka jest czysta, z drugiej są narysowane dwie linie poziome), koperta z zestawem małych figur geometrycznych i dużych figur geometrycznych(prostokątów, kół, trójkątów i kwadratów oraz z jednym sześciokątem), wyciętych z kolorowego kartonu, dla rodzica kartka formatu A3 i zestaw większych figur niż dzieci/
Rodzic podaje dziecku kartkę z bloku technicznego A4  i koperty z małymi i dużymi figurami geometrycznymi. Siada przed dzieckiem i układa duża kartkę i zestaw dużych figur. Prosi dziecko by nazwało wskazaną przez niego figurę. Dziecko dokonuje jej opisu wymieniając jej cechy: wielkość, kolor, kształt, np. mały czerwony trójkąt. Odszukuje kolejno opisane figury i układa je w linii poziomej narysowanej na kartce. Rodzic sprawdza wykonanie zadania.

– Projektowanie rabatki kwiatowej. Układanie szlaczka.
Rodzic proponuje dziecku zabawę w projektowanie ogrodu – sadzenie kwiatów na rabatce. Posegreguj figury z poprzedniej zabawy. Rodzic nadaje figurom nazwy kwiatów, np. koło to słonecznik, trójkąt to róża, kwadrat to dalia, prostokąt to piwonia. Na swojej kartce, na pierwszej linii, układa szlaczek złożony z kolorowych trójkątów: małych i dużych. Trójkąty dowolnie przesuwa, obraca nimi, układa je naprzemiennie, np. raz wierzchołkiem do góry, raz do dołu. Nadaje trójkątom nazwy kwiatów: Na mojej rabatce wyrosły małe czerwone róże i wielkie czerwone róże. Dziecko przygląda się układowi figur i odtwarza go na swojej kartce, zachowując zaobserwowane prawidłowości. Dziecko powtarza zabawę wielokrotnie, projektując swoje rabatki według własnej inwencji twórczej.

– Projektowanie klombów. Układanie rozety.
Rodzic prosi o położenie kartek czystą stroną do góry i wyjęcie z kopert sześciokąta. Zapoznaje dziecko z tą figurą. Dziecko próbuje opisać wygląd tej figury. Rodzic zwraca uwagę na sześć boków i sześć kątów tej figury. Dziecko rysuje palcem po bokach figury, wskazuje i liczy każdy bok i każdy kąt figury. Rodzic opowiada o klombie: wokół środka klombu rosną wielkie żółte róże – układa żółte trójkąty – a między różami są czerwone piwonie – między trójkątami układa prostokąty. Potem dokłada inne figury/kwiaty. Rodzic zachęca dziecko do zaprojektowania własnego klombu i chwali je za pomysłowość.

– Ogrody pełne kwiatów.
Dziecko tworzy własny ogród. Jakie kwiaty rosną w twoim ogrodzie? Ile ich jest? Dziecko podaje nazwy kwiatów i ich liczbę. Porównuje liczbę odpowiednich kwiatów/figur wykorzystanych w ogrodzie.

Zachęcam was do zabaw konstrukcyjnych z zastosowaniem klocków Dienesa – Letnie ogrody.
– https://barwyzabawy.wordpress.com
– https://mojedziecikreatywnie.pl

Zabawa słownikowa – Znajdź słowo.
Dobieranie słów o znaczeniu przeciwnym do podanych słów z wykorzystaniem piłki.
Rodzic rzuca piłkę do dziecka mówiąc słowo, a dziecko łapie piłkę i odrzuca ją wypowiadając słowo  o znaczeniu przeciwnym np.:
wesoły – smutny,
mokry – suchy,
wysoki – niski.

Zabawy konstrukcyjne. Rozwijanie precyzji ruchów.
/podkładka, plastelina, wykałaczki/
Dziecko lepi na podkładce małe kulki z plasteliny i wykorzystuje je do łączenia wykałaczek. Buduje dowolne konstrukcje i o nich opowiada.

Zabawa pobudzająco – hamująca: Wakacyjna wyprawa.
/nagranie piosenki o pogodnym charakterze, bębenek/
Do zabawy zaproś rodzeństwo. W rytmie nagrania piosenki dzieci maszerują swobodnie w różne strony. Na hasło: W świat idziemy – dzieci dobierają się w pary. Na dźwięk bębenka rytmicznie recytują tekst B. Formy.

Jesteś ty, jestem ja –                                                    Dziecko: wskazuje na kolegę, następnie na siebie,
w świat idziemy raz i dwa.                                           zataczają rękami duże koło,
Tup, tup, tup, tralala,                                                   trzy razy tupią, trzy razy klaszczą,
niech ta podróż wiecznie trwa.                                    wykonują obrót wokół siebie.

Zachęcam was do wykonania własnego latawca – pomysł znajdziecie na: https://www.mjakmama24.pl
Kolorowankę: Latawiec odszukacie na https://miastodzieci.pl

Zabawa – Wakacyjne zamówienia.
Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych zdań.
/kilka zabawek/
Rodzic układa na środku dywanu kilka zabawek, zwraca uwagę na ich kolory i kształty. Prosi dziecko, aby złożyło zamówienie na konkretną zabawkę. Musi podać jak najwięcej cech charakteryzujących daną zabawkę, aby otrzymać tę, o którą proszą, np. Zamawiam na wakacje czerwony samochód z czarnymi oponami…

Ćwiczenia plastyczne – Ulubiona zabawka na wakacje(nalepianka).
/kartka z bloku technicznego, formatu B5, z konturem zabawki, plastelina w różnych kolorach/
Dziecko lepi palcami małe kulki z plasteliny i zapełnia nimi kontur zabawki.

Zajęcia: Lato i letnie zabawy – rozwiązywanie zagadek.
Wprowadzenie:
/sylweta jaskółki przymocowana do długiego sztywnego drutu/
Rodzic manipuluje sylwetą jaskółki i wypowiada rymowankę K. Wilk:

Jaskółeczka w locie
kreśli duże koła.
Czy już przyszło lato?
– ciągle z góry woła.

– Zagadki słowne.
/napis ,,lato”, rozsypanka obrazkowa, w tym obrazki przedstawiające foremki do piasku, latawiec, kartki z zagadkami(listy), pudełko/
Rodzic  wyjmuje z pudełka listy i kolejno odczytuje zagadki I. Fabiszewskiej.

Co to za pora roku,
gdy słonko mocno świeci,
a na wakacje w różne strony
wyjeżdżają dzieci? (lato)

Rodzic wprowadza do czytania całościowego wyraz ,,lato”. Dziecko dzieli je na sylaby i głoski. Liczą je i wskazują w napisie, określają głoskę w wygłosie. Następnie dziecko wymienia inne słowa rozpoczynające się głoską ,,l”.
Rodzic odczytuje następne zagadki:

Plastikowe, kolorowe,
rybki, gwiazdki, kaczki, misie.
W piaskownicy jest ich dużo,
każda przydać może ci się. (foremki do piasku)

Gdy wiatr jest na dworze,
on unosi się w górze.
Biegniesz z nim po trawie
i trzymasz na sznurze. (latawiec)

Dziecko wybiera z rozsypanki obrazkowej obrazki będące rozwiązaniami zagadek i układa je pod napisem lato.

– Zagadki dotykowe.
/żółte pudełko, worek, ubrania, które nosi się zimą i latem, w tym strój kąpielowy i okulary przeciwsłoneczne/
Wszystkie pomoce należy włożyć do worka, a następnie poprosić dziecko by dotykając jednego z przedmiotów na podstawie dotyku odgadło jego nazwę. Aby rozwiązać zagadkę opisz ten przedmiot. Po rozwiązaniu zagadek, wybierz te przedmioty,
które nosi się latem i umieść je pod napisem – lato.

– Zagadka słuchowa.
/żółte pudełko, nagrania: skrzypienia śniegu, letniej burzy, obrazek przedstawiający burzę/ https://CicheMiejsce

Rodzic odtwarza odgłosy charakterystyczne dla zimy i dla lata. Pyta dziecko: Które odgłosy są charakterystyczne dla lata? Co one oznaczają? Dziecko wybiera z żółtego pudełka obrazek przedstawiający burzę i układa go pod napisem – lato.

– Zagadki obrazkowe.
Które kwiaty kwitną latem?
/żółte pudełko, zdjęcia kwiatów: krokusa, róży, maku polnego, rumianku, przebiśniegu, chabru/
Rodzic powoli odsłania obrazki kwiatów, a dziecko wskazuje te które kwitną latem. Następnie umieszcza je pod napisem – lato.
Które ptaki spotyka się dopiero latem?
/żółte pudełko, zdjęcia przedstawiające: gila, wilgę, skowronka/
Rodzic stopniowo odkrywa zdjęcia ptaków, dziecko odgaduje ich nazwy i wybiera zdjęcie wilgi, które następnie umieszcza pod napisem – lato.

Podsumowanie zdobytych wiadomości:
– Po czym poznajemy, że zbliża się lato?
Wypowiedzi dziecka na określony temat np.Latem kwitną róże, na łące wyrastają maki, chabry i rumianki. Słońce mocno grzeje i możemy się opalać. Latem dojrzewają takie owoce jak np. porzeczki i jabłka. (Możesz je narysować i umieścić pod napisem – lato).
Zachęcam was do narysowania własnego obrazka, który przedstawiać będzie twój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu latem.

Zajęcia: Podróżnicy i ich bagaż – zajęcia techniczne.

Podróżnik to osoba, która odbywa częste i z reguły dalekie wyprawy drogą lądową, morską lub powietrzną do znanych, ale i nieznanych miejsc na świecie. Dawniej znanym podróżnikiem był Krzysztof Kolumb. W Polsce znanymi podróżnikami byli np.: Arkady Fiedler, Czesław Centkiewicz, Tony Halik. Współcześnie do podróżników zaliczyć można, np. Beatę Pawlikowską czy Wojciecha Cejrowskiego.
Obejrzyj ,,Podróże są spoko”! na https://www.globtroterek.com

Wykonanie wakacyjnej walizki.
/Wyprawka, karta 24, klej, nożyczki, naklejki/
Częstym bagażem podróżników jest walizka. Zachęcam was do jej wykonania według poniższej instrukcji:
– wytnij kształt walizki,
– złóż walizkę w całość,
– sklej ze sobą właściwe części,
– wyszukaj w naklejkach takie obrazki, które mogłyby dekorować walizkę prawdziwego podróżnika i naklej je w wybranych miejscach na walizce.

Zabawa z litera ,,W” z wykorzystaniem opowiadania M. Strękowskiej- Zaremby: ,,W jak wiatr”.
Wysłuchaj treści opowiadania:

Atlas czuł, że w domu wydarzyło się coś niedobrego. Dobiegł do drzwi i stanął w progu. Wiatr rzeczywiście posprzątał, ale zrobił to po swojemu. Poprzewracał stołki, zrzucił talerze, pozrywał firanki, wywrócił wiadro z wodą, a najgorsze, że rozbił ulubiony wazonik mamy.
– Wazon, wiadro, woda…- jęknął kotek. – Co robić?
– Weź się do pracy – skrzypnęła szczotka.
– Nie ma innej rady – zapiszczał Atlas. – ,,W” to zdradliwa litera – dodał cichutko.
Gdy wróciła mama, kotek kończył sprzątanie. Jednak postrzępionych firanek, rozbitych talerzy i pięknego wazonika nie dało się uratować.
– Ojej! – zawołała mama. – Co tu się działo?!
– Przepraszam, mamo – pisnął Atlas. – Wpuściłem do domu wiatr, żeby posprzątał. A on wszystko poniszczył i poprzewracał.
– Uważasz, że to wina wiatru? – surowo spytała mama.
– Nie – Atlas spuścił głowę. – To moja wina. Nauczyłem się jednak porządnie sprzątać. Wiatr zostawił okropny bałagan. Przepraszam.
– To dobrze, że się czegoś nauczyłeś. Już wkrótce zostaniesz uczniem, więc pamiętaj: uczeń i urwis są na tę samą literę ,,U”. Chciałabym mieć w domu ucznia, nie urwisa.
– Tak, mamo. Jeszcze się czegoś dzisiaj nauczyłem. Posłuchaj: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, Ł, M, N, O, P, R, S, T, U, W.

Rozmowa na temat treści opowiadania. Czy znasz inne wyrazy rozpoczynające się głoską ,,w”.

Wykonaj zadanie z ,,Nowych przygód Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania i liczenia” ze str. 50:
– Co jest przedstawione na obrazku?
– Co słyszysz na początku słowa waga?
– Rysuj po śladach rysunków.
– Co słyszysz na początku ich nazw?
– Pokoloruj odpowiedni rysunek.
– Zaznacz litery w, W w wyrazach.

Ciekawe karty pracy z literką ,,w” znajdziecie na stronach:
– https://www.superkid.pl
– https://ztorbynauczycielki.pl
– https://bystredziecko.pl

Wspaniałej zabawy! Pozdrawiam wszystkie Pszczółki!