Grupa Misie

Tematy kompleksowe

  1. NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
  2. WAKACYJNE PODRÓŻE
  3. POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
  4. PROJEKT LAS

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

– kształtowanie postawy tolerancji,

– rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony tem.

– wzmocnienie poczucia własnej wartości,

– rozwijanie umiejętności wokalnych,

– ćwiczenie liczenia,

– rozwijanie sprawności fizycznej, – ćwiczenie motoryki małej,

– rozpoznawanie i nazywanie kolorów,

– budzenie ciekawości poznawczej,

– poznawanie prawidłowej artykulacji głoski ,,w”,

– uświadamianie podobieństw między różnymi dziećmi,

– zapoznanie z różnymi pojazdami ( samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówka)  i ich zastosowaniem,

–  poznawanie prawidłowej artykulacji głoski ,,sz”,

– przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach (w górach, nad wodą), – budze. zaintere. przyrodą.

– przypomnienie numeru alarmowego 112,

– utrwalanie imienia i nazwiska/adresu,

– poznawanie prawidłowej artykulacji głoski ,,cz

Piosenka:

Niech żyją wakacje

Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.

Gorące złote słońce

na czarno nas opali

w przejrzystej bystrej rzece

będziemy się kąpali.

Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.

Pojedzie z nami piłka

i pajac i skakanka,

będziemy się bawili

od samiutkiego ranka.

Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce. Wolny swobodny czas.

Wiersz:

Pojedziemy na wakacje

Pojedziemy na wakacje
razem z mamą, razem z tatą
Zabierzemy piłkę, namiot
i skakankę. Co ty na to?
Słońce, woda, las już czeka
wszystkie dzieci woła.
Zabawimy się wesoło
przed powrotem do przedszkola.

Aktualności

Tematy tygodnia

Cele ogólne:

  • zapoznanie z różnymi pojazdami i ich zastosowaniem,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne Dziecko:

  • nazywa pojazdy,
  • odpowiada na pytania dotyczące opowiadania,
  • wnioskuje, dokąd pojadą dzieci na wakacje,
  • maluje, tworzy kompozycje (żaglówkę).

https://youtu.be/a586-g3OuuM

https://youtu.be/gCWc8CFLzAg

  • Zorganizowanie kącika tematycznego Pojazdy wokół nas. Pojazdy (zabawki). M. razem z dziećmi organizuje kącik tematyczny Pojazdy wokół nas, w którym gromadzą różnego rodzaju pojazdy (zabawki). Dzieci je nazywają, segregują według rodzaju, koloru, wielkości. M. zachęca do opisania jednego, wybranego przez dziecko, pojazdu.

https://youtu.be/_RZy7uFdo_8

  • Zabawy konstrukcyjne Transport. Pojazdy i klocki. Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

https://youtu.be/NmzidE_IJII

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. Lusterko dla każdego dziecka. M. rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie. Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).

https://youtu.be/kShLSH-J81A

https://youtu.be/ibjxU5Tl6nU

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy? M. zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać. − Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu. − Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają). − Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona). − Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania). M. może zaproponować drogę powrotną, podczas której dzieci będą naśladowały kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.
  • Zabawa ruchowa przy piosence Wakacje. M. prosi, aby dzieci podczas nagrania spacerowały swobodnie po sali. Kiedy M. zatrzyma nagranie muzyki, dzieci ilustrują ruchem sposób spędzania czasu: nad morzem, w górach, nad rzeką/jeziorem (według poleceń wydawanych przez M., np. opalamy się na plaży, wspinamy się w górach itp.).

https://youtu.be/BauTov9xmZY

  • Zabawa Karuzela (popularna rymowanka). M. razem z dziećmi śpiewa popularną rymowankę. Dzieci obracają się w kole raz w jedną, raz w drugą stronę, mogą także schodzić się do środka koła.

https://youtu.be/mJe37ufTUP0

https://youtu.be/QB-QVbt57T8

Chłopcy, dziewczęta,

dalej wszyscy wraz.

Karuzela czeka,

wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli,

a młodsi jeszcze nie.

Hej, hopsasa,

jak ona szybko mknie!

Hej, dalej, dalej,

do zabawy spieszmy się.

  • Zabawa Jedzie pociąg z daleka (popularna rymowanka). M. razem z dziećmi śpiewa popularną rymowankę. Dzieci, ustawione w rzędzie, trzymają się za ramiona i biegają po sali.

Jedzie pociąg z daleka,

na nikogo nie czeka.

– Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Konduktorze łaskawy,

zabierz nas do Warszawy.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Trudno, trudno to będzie,

dużo osób jest wszędzie.

Pięknie pana prosimy,

jeszcze miejsce widzimy.

– A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

A więc prędko wsiadajcie,

do Warszawy ruszajcie.

https://youtu.be/E0mJZtUP_yY

  • Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Burza. Bębenek, grzechotka. Kiedy M. wygrywa rytm na grzechotce, dzieci spacerują i rozglądają się wokół siebie. Kiedy M. kilkakrotnie uderzy w bębenek, to sygnał, że zbliża się burza – dzieci mają kucnąć i nakryć głowę rękami.
  • Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje. M. recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

Morze, góry lub jeziora.

Pociąg wjeżdża już na stację.

Lato wreszcie się zaczęło.

Czas rozpocząć więc… (wakacje)

  • Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje. Książka (s. 74–75) dla każdego dziecka. Dzieci siadają na dywanie. M. rozdaje książki i zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

 – Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt. – Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie. – Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki? – Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz. – Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek. – To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku. – I będzie plaża! – zawołała Ada. – I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu. – Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato. – Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio. – Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało… – I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek. – Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo. – Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem. – Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada. – Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia. – Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek. – W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć. – Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.

  • Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. M. zadaje pytania: – Dokąd Bartek pojedzie na wakacje? – Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek? – Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi? – Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje? – Czym można podróżować w czasie wakacji?
  • Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji. Obrazki lub zdjęcia przedstawiające różne środki lokomocji. M. pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dzieci podają ich nazwy, mówią, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie M. podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dzieci wskazują odpowiednie pojazdy.
  • Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje? Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze. Dzieci przyglądają się obrazkom. M. podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)

  • Zabawa dydaktyczna Co warto zabrać na wakacje? Plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny. M. pokazuje plecak i prosi dzieci, aby powiedziały, co chciałyby zabrać ze sobą na wakacje oprócz ubrań. Następnie kolejne dzieci podchodzą, wyciągają z plecaka jeden przedmiot, mówią, jak się nazywa i do czego może się przydać na wakacjach.
  • Karty pracy, cz. 2, nr 56 Dzieci: − mówią, co Ada i Olek spakowali do swoich plecaków, − określają, co dzieci będą robiły na wakacjach, − rysują po śladzie linii rysunku.
  • Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.

Dla każdego dziecka: okrągły talerzyk papierowy, farby, pędzel, kubeczek z wodą, dwa trapezy i trójkąty wycięte z papieru kolorowego, klej. Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (bez nazywania figur geometrycznych).

Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa ruchowa Morze i góry. Tamburyn, kołatka. M. ustala z dziećmi, że kiedy usłyszą dźwięk tamburynu, będą biegały po wyznaczonym terenie jak po piasku nad morzem, a kiedy usłyszą dźwięk kołatki, będą naśladować ruchem wspinanie się po górach.
  • Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy. Obrazki przedstawiające pojazdy: rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód osobowy. M. pokazuje jeden obrazek. Dzieci nazywają przedstawiony na nim pojazd, naśladują ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

https://youtu.be/JqwymHpMjAQ

  • Utrwalanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni – Gdzie jest mój samochód? Pojazdy z kącika tematycznego. Każde dziecko wybiera sobie jeden pojazd – zabawkę z kącika tematycznego – i stawia go w sali, w dowolnym miejscu. Dzieci siadają w kole, jedno z nich siada w środku. Wskazane przez M. dziecko mówi, gdzie znajduje się jego pojazd. Zadaniem dziecka siedzącego w środku koła jest odnalezienie go i określenie, jaki jest ten pojazd (np. samochód osobowy, duży, zielony). Następnie dziecko, które siedzi w środku, określa, gdzie znajduje się jego pojazd, a kolejna osoba odnajduje go i opisuje. M. zachęca dzieci, aby posługiwały się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, za, pomiędzy.
  • Wzbogacanie kącika książki o publikacje związane z pojazdami. M. wymienia książki z kącika książki tematycznie związane z samochodami. Wspólnie z dziećmi je ogląda. M. czyta informacje i ciekawostki o samochodach, dzieci nazywają je i opisują. Pierwszy samochód na świecie powstał w 1886 roku. Nazywał się Patentwagen Nr 1. Jego konstruktorem był Carl Benz. Samochód miał 3 koła i trochę przypominał dorożkę, jednak nie ciągnęły go konie, lecz poruszał się dzięki zastosowaniu silnika. Pierwszy samochód w Polsce został skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w 1927 roku i od skrótu tej nazwy nazywał się CWS T-1.

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • pobudzanie ciekawości badawczej.

Cele operacyjne Dziecko:

  • wypowiada się na temat spędzania czasu w różnych miejscach,
  • śpiewa piosenkę,
  • wyciąga wnioski z zabaw badawczych.

https://youtu.be/m2WsGrvCx_w

  • Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie linii łamanych. Kartki, ołówki. Dzieci rysują góry według instrukcji N., zaczynając od dołu kartki (np. lekko w górę, lekko w dół itp.

https://youtu.be/CkXSdjgvaAk

  • Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo? M. dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dzieci jest powiedzieć całe słowa.
  • Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria. Mała walizka, przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu. M. daje do ręki wybranemu dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.

https://youtu.be/bF81AeC5tUc

  • Wprowadzenie – wypowiedzi na podstawie obrazków. Obrazki/zdjęcia przedstawiające morze, las, góry. Dzieci wypowiadają się na temat kolejno przedstawianych obrazków/zdjęć (co przedstawiają, czy im się podobają i dlaczego).

https://youtu.be/g59LRJF89G8

  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Wakacje (sł. i muz. B. Forma). Radośnie
  1. Fale, morskie fale i piasek na plaży,

o letniej zabawie każdy przecież marzy.

Ref.: Lato, lato, lato dzisiaj wita nas,

latem, latem, latem miło spędzasz czas.

  1. Góry, nasze góry i pachnące lasy,

plecak zabieramy, jedziemy na wczasy.

Ref.: Lato, lato…

  1. Rzeki i jeziora już na nas czekają,

wiosła i kajaki na spływ zapraszają.

Ref.: Lato, lato…

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu. − Co można robić podczas wakacji nad morzem? − Jak można spędzać czas w górach? − Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami? − Co można robić latem w domu? − Czy ta piosenka jest wesoła, czy smutna? Dlaczego?

Karta pracy, cz. 2, nr 57 Dzieci: − rysują po śladach szarych linii rysunku, − rysują rybki po śladach.

  • Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek. Tacka i piasek dla każdego dziecka. M. rozdaje dzieciom tacki z piaskiem i prosi, aby narysowały na nich palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury. Następnie dzieci porównują wykonane prace i biją wszystkim brawo.
  • Zabawy badawcze z wodą:

– Co będzie pływać, a co nie? Dwa szklane pojemniki z wodą (ciepłą i zimną), lekkie przedmioty (kawałek kartki, mała plastikowa nakrętka, piłeczka pingpongowa) i ciężkie przedmioty (drewniany klocek, metalowy samochodzik, mały kamyk). Dzieci dotykają najpierw ciepłej wody, a potem zimnej wody i wspólnie określają, jaka jest zwykle woda w morzu. Następnie umieszczają w jednym z pojemników kilka przedmiotów i próbują określić, dlaczego jedne toną, a inne nie. Wniosek: Przedmioty, które są lekkie, unoszą się na wodzie, a przedmioty cięższe opadają na dno pojemnika.

  • Zabawa matematyczna Muszelki. Pięć muszelek różnej wielkości. M. rozkłada kolejne muszelki, mówiąc, że pochodzą one znad morza. Prosi, aby dzieci opisały ich wygląd, a wskazane dziecko ułożyło je od najmniejszej do największej. Dzieci liczą muszelki od prawej strony i od lewej strony. Ustalają, że bez względu na kierunek liczenia jest ich tyle samo. Zabawy na świeżym powietrzu
  • Spacer – obserwowanie mijanych pojazdów. Podczas spaceru dzieci wspólnie zastanawiają się, gdzie mogą jechać osoby kierujące pojazdami (np. do domu, do pracy, na wakacje).
  • Zabawy w piaskownicy – wspólne tworzenie budowli. M. zachęca dzieci, aby spędzały czas w piaskownicy tak, jak na plaży – wspólnie budując zamki i inne budowle z piasku.
  • Zabawa plastyczna Nad jeziorem.

Dla każdego dziecka: niebieskie koło z papieru kolorowego, nożyczki, klej, kredki, kartki, gazety. M. prosi, aby dzieci przykleiły koło na środku kartki. Następnie z gazet wycięły (4-latki), wyrwały (3-latki) dowolne elementy, które mogą znajdować się nad jeziorem. Dzieci mogą także dorysować elementy. Byłoby dobrze, gdyby dzieci wypowiedziały się na temat swoich prac.

https://youtu.be/izQ5IAmTaFA

  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Nasze wakacje. Obrazki przedstawiające morze, góry, jezioro/rzekę. M. ustala z dziećmi, jaki dźwięk może być słyszany podczas pobytu w każdym z pokazanych na obrazkach miejsc (np. morze – szszsz, góry – stuk, stuk, jezioro/rzeka – plusk). Następnie pokazuje obrazki, w różnej kolejności, a dzieci wydają ustalone dźwięki.

Cele ogólne:

  • utrwalanie umiejętności liczenia w zakresie możliwości dzieci,
  • utrwalanie umiejętności stosowania określeń najwięcej, najmniej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne Dziecko:

  • liczy obiekty,
  • grupuje elementy i ocenia, gdzie jest ich najwięcej lub gdzie jest najmniej,
  • wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.
  • Zabawa organizacyjno-porządkowa Kolor z kolorem. Grzechotka, kolorowe koło dla każdego dziecka. M. na przywitanie rozdaje dzieciom koła. Następnie gra na grzechotce, a dzieci biegają po sali jak po plaży. Na przerwę w grze dzieci dobierają się w pary zgodnie poleceniem M., np.: kolor zielony z kolorem żółtym, i ustawiają się przed M.

https://youtu.be/k-AOW_76luU

  • Obrazkowe domino kołowe. Dla każdej pary dzieci: elementy domina kołowego (cząstki tortu): jedna muszelka i dwie muszelki; dwie muszelki i trzy muszelki; trzy muszelki i cztery muszelki; cztery muszelki i jedna muszelka. M. miesza części domina. Dzieci w parach układają części domina w koło.

https://youtu.be/yCvRzX6e_s0

  • Zabawa dydaktyczna Największe wiaderko jest w kolorze… Dla każdego dziecka: koperta z sylwetami wiaderek w trzech wielkościach, klej, kartka, kredki. Dzieci układają papierowe wiaderka zgodnie z poleceniem M.: od najmniejszego do największego lub od największego do najmniejszego.

Przyklejają je na kartkach i kolorują każde na inny kolor. Wskazują na swojej pracy wiaderko zgodnie z opisem M.:

Największe jest wiaderko w kolorze…

  • Zabawa kolorami – Kolory lata. Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach. M. rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dzieci podają ich nazwy. Następnie dobierają odcienie do danego koloru i je nazywają, kończąc wypowiedź M., np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo itp.

https://youtu.be/4bc-xkHxxew

  • Zabawa matematyczna Ile jest łopatek? Kostka z oczkami, dla każdego dziecka: sylweta wiaderka z brystolu (lub zalaminowana), spinacze do bielizny. N. rozdaje każdemu dziecku sylwetę wiaderka. Prosi jedno z dzieci, aby rzuciło kostką. Dzieci przypinają do sylwet tyle spinaczy (łopatek), ile oczek wskazała kostka. Dzieci sprawdzają poprawność, wskazują spinacze i głośno liczą.
  • Zabawa matematyczna Porównaj, gdzie jest więcej. Sylwety zabawek do piaskownicy. M. rozkłada na dywanie różną liczbę sylwet. Prosi, by dzieci pogrupowały je, oszacowały na oko, których jest więcej, i sprawdziły, układając je w pary.
  • Zabawa dydaktyczna Najwięcej, najmniej. Dla każdego dziecka: koła podzielone na pola z rysunkami zabawek do piaskownicy (od 1 do 4), spinacze do bielizny. M. rozdaje dzieciom koła i prosi, by policzyły elementy na poszczególnych polach i przyczepiły odpowiednią liczbę spinaczy. Dzieci podają, na których polach jest najwięcej spinaczy, a na których jest ich najmniej. Po sprawdzeniu poprawności dzieci wymieniają się kołami i kontynuują zadanie.

Muszelka Karta pracy, cz. 2, nr 58 Dla każdego dziecka: rysunek muszelki, kredki. Dzieci: − wyklejają plasteliną rysunek muszelki. Dzieci: − kolorują figury dwoma różnymi kolorami, − nazywają wybrane kolory, − liczą figury, − wskazują największą figurę i najmniejszą figurę, − mówią, do czego są one podobne, − liczą obrazki: grabi, łopatek, wiaderek, foremek, i określają, czego jest najwięcej, a czego najmniej.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

*Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa w piaskownicy – Babki z piasku. Foremki do piasku, łopatki, wiaderka. Dzieci wykonują babki z piasku. Pod nadzorem M. liczą je, porównują ich liczbę. Zadają zadania drużynie przeciwnej, np. Zróbcie o dwie babki mniej niż my (lub o jedną babkę więcej). < Mama z dzieckiem mogą utworzyć dwie drużyny>
  • Zabawa bieżna – Rozkład jazdy autobusu. Kolorowe obręcze, gwizdek. M. rozkłada oddalone od siebie kolorowe obręcze i ustala z dziećmi, że niebieska symbolizuje jeziora, żółta – piasek nadmorski, zielona – wieś, czerwona – szczyty górskie. Dzieci zamieniają się w autobusy i biegają, omijając obręcze. Na gwizdek i hasło M., np. Stacja jezioro – dzieci podbiegają do obręczy niebieskiej i zatrzymują się. M. gwizdkiem daje sygnał do odjazdu autobusów. Przy kolejnym powtórzeniu zmienia stację, na której zatrzymują się dzieci (przy właściwej obręczy).
  • Ćwiczenia pamięci Zamknij oczy. Zabawki do piaskownicy: w różnych kształtach, różnej wielkości, w różnych kolorach (foremki, wiaderka, łopatki), obręcze. N. demonstruje dzieciom zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dzieci liczą je i zamykają oczy. M. dokłada jedną zabawkę i prosi, by dzieci  otworzyły oczy i wskazały, którą zabawkę dołożył. W zabawie można wykorzystać zabawki znajdujące się w sali.
  • Praca plastyczna Nadmorska plaża.

Nagranie piosenki Wakacje. Dla każdego dziecka: kolorowy piasek, pędzel, klej, kartka. Podczas słuchania nagrania piosenki dzieci wykonują nadmorski pejzaż. Składają kartkę na pół i układają pionowo przed sobą. Malują klejem linie faliste na górnej połowie kartki i posypują niebieskim piaskiem. Drugą część kartki zamalowują klejem i posypują żółtym piaskiem. Po wyschnięciu łączą obrazki w długi nadmorski brzeg i zawieszają wzdłuż ściany w sali lub na korytarzu przedszkolnym. Kolorowy piasek możemy wykonać samodzielnie, wykorzystując sól kuchenną i kolorową kredę tablicową. Kredę wcieramy w rozsypaną sól aż do momentu uzyskania żądanego natężenia koloru.

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności plastycznych,
  • poszerzanie wiedzy o różnych środkach lokomocji,
  • poznawanie prawidłowej artykulacji głoski sz.

Cele operacyjne Dziecko:

  • wykonuje pracę plastyczną (autobus) ,
  • poszerza wiedzę o pojazdach,
  • prawidłowo układa artykulatory przy głosce sz.
  • Zabawa integracyjna Tworzymy wspólne koło. Dzieci inscenizują ruchem słowa. Dzieci: Robimy wspólne koło, podają sobie ręce i tworzą koło, bawimy się wesoło, tupią głośno o podłogę i idą w kole w jedną stronę, ja i ty, ty i ja, łączą się w parę z najbliżej stojącą osobą, la, la, la, la, la. rozchodzą się.
  • Zabawa dydaktyczna Koła autobusu się kręcą. Po dwa dwukolorowe koła z papieru, podzielone na pół, w różnych zestawieniach kolorystycznych. M. rozkłada jeden rząd kół, a dzieci szukają ich odpowiedników kolorystycznych i układają pod spodem. Można zaproponować zabawę z kołami na zasadzie gry w memo. M. układa 3 lub 4 pary kół (kolorem do dołu), a dzieci kolejno odkrywają koła i szukają par.

https://youtu.be/2KGYiGtGo-8

https://youtu.be/8vrQA-DTp0g

  • Zabawa grupowa Wakacyjne podróże. Dzieci są ustawione tyłem do środka koła. M. wywołuje dzieci, które np.: pojadą na wakacje nad morze, nad jezioro, w góry, do babci, do cioci, na wieś, spędzą wakacje w mieście. Dzieci, które spędzą wakacje w tych miejscach/u tych osób, odwracają się przodem do środka koła.
  • Zabawa dydaktyczna Koła. Koła w trzech kolorach, koła w trzech wzorach, komplet kół w trzech kolorach z narysowanymi różnymi wzorami: kropkami, paskami, falami. M. układa koła w trzech kolorach w szeregu, a koła we wzory w rzędzie. M. rozkłada na dywanie koła w trzech kolorach z różnymi wzorami i demonstruje dzieciom, jak należy ułożyć koła zgodnie z kodem, np. w pierwszym rzędzie czerwone, z kropkami, czerwone w paski, czerwone z falami. Wybrane dzieci układają koła w odpowiednich miejscach.
  • Zabawa masażyk – Myjnia samochodowa. Dzieci dobierają się parami. Jedno dziecko jest samochodem (wykonuje klęk podparty), który wjeżdża do myjni. Drugie dziecko klęczy z boku kolegi, wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta. Czynności: Dziecko na plecach partnera: polewanie wodą gładzi dłonią plecy, skrapianie szamponem lekko uderza opuszkami palców, szczotkowanie karoserii lekko drapie szybkimi ruchami, woskowanie lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni, suszenie samochodu pociera, na przemian, dłońmi, przecieranie szyb i lusterek wykonuje okrężne ruchy masujące. Przy powtórzeniu zabawy dzieci zamieniają się rolami. Trzeba zwrócić dzieciom uwagę, aby wszystkie ruchy wykonywały delikatnie.

PRACA PLASTYCZNA

Autobus w barwach wakacji,  Autobus na wakacyjne podróże .Dla każdego dziecka: < narysowany  przez M na twardym papierze  kontur autobusu> kredki, naklejki. Dzieci: − wycinają  obrazek autobusu, − składają autobus, tak aby można było go postawić, − wspólnie wykonują szosę z ciemnego kartonu, ustawiają na niej wykonane autobusy. Dla każdego dziecka: kredki, naklejki, bibuła, klej, nożyczki.

  • Zabawa bieżna Parking dla autobusów. Tamburyn, kółka do gry w serso dla każdego dziecka, woreczki gimnastyczne. M. gra szybko na tamburynie, dzieci (kierowcy autobusów) z kółkami od sersa w rękach biegają po całej sali. Gdy M. zmienia tempo na bardziej miarowe i coraz wolniejsze, dzieci zatrzymują się i, idąc tyłem, parkują tak, by stanąć na jednym z woreczków gimnastycznych ułożonych pod ścianą sali. Dzieci podczas biegu naśladują głos silnika samochodowego i odgłos klaksonu, a podczas parkowania wydają krótkie dźwięki: pii, pii, pii, by dać sygnał innym kierowcom i uniknąć stłuczki. Zabawy swobodne w kącikach tematycznych.
  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
  • Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski sz. Lusterko dla każdego dziecka. M. objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski sz. Dzieci powtarzają za M. głoskę sz, kontrolując w lusterku pracę języka, naśladują szum morskich fal. Głoska sz jest głoską przedniojęzykowo-dziąsłową, powstaje przez uniesienie języka za górne zęby, do wałka dziąsłowego, z jednoczesnym zwarciem zębów i wysunięciem zaokrąglonych warg do przodu.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne Fale morskie.

Duże arkusze papieru, kredki. Dzieci kreślą fale morskie: najpierw w powietrzu (prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami), a potem po kolei rysują je na dużych arkuszach papieru. Naśladują przy tym szum morskich fal na głosce sz.

  • Ćwiczenia relaksacyjne Plaża. Nagranie muzyki relaksacyjnej pozyskane przez N. Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami. M. prosi, aby wyobraziły sobie, że leżą na plaży, świeci mocne słońce i jest im bardzo przyjemnie. Słychać szum morza. Słońce ogrzewa ich nogi, ręce, brzuch, twarz, włosy, ciepły wiatr muska ich twarze, włosy, ręce, nogi, brzuch. Są spokojne i oddychają spokojnie: wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami. Jest im bardzo miło. Dzieci powoli otwierają oczy, poruszają lekko rękami, nogami, delikatnie unoszą się i powoli siadają.

https://youtu.be/tRSEaTcHUII

https://youtu.be/cnvHLmQXkmo

* Zabawy na świeżym powietrzu

  • Zabawa ruchowa Garaże. Szarfy w 4 kolorach oraz w jednym z 4 kolorów dla każdego dziecka M zawiesza na drzewach (lub na sprzęcie terenowym) po jednej szarfie w danym kolorze, oznaczając w ten sposób garaże. Każde z dzieci otrzymuje szarfę i określa jej kolor. Jest to kolor samochodu, którym będzie jeździć. Dzieci biegają po wyznaczonym terenie. Na hasło M.: Samochody, do garażu, każde dziecko odszukuje swój garaż. Dzieci ustawiają się w odpowiednim miejscu jedno za drugim, parkując w ten sposób. Następnie zamieniają się kolorami szarf i powtarzają zabawę.
  • Zabawa ruchowa Czysty samochód. Dzieci dobierają się trójkami. Dwoje z nich podaje sobie ręce, a trzecie wchodzi do środka koła. Dzieci stojące na zewnątrz tworzą myjnię i delikatnie dotykają kolegi znajdującego się w środku opuszkami palców, naśladując kropelki wody. Umyty samochód wyjeżdża na zewnątrz, po czym wraca do swojej trójki i następuje zmiana ról.

https://youtu.be/uItsgmMRqr4

  • Ćwiczenia spostrzegawczości – Samochodowe memory. Po dwa obrazki przedstawiające takie same samochody. Dzieci łączą w pary obrazki takich samych samochodów, określają ich rodzaj, kolor. Dzieci starsze z pomocą M. mogą również określać markę samochodu. Następnie M. układa pozostałe obrazki (obrazkami do dołu) i prosi kolejne dzieci, aby odsłoniły dwa dowolne obrazki. Jeśli są one takie same, dziecko zabiera parę i otrzymuje jeden punkt. Wygrywa to dziecko, które uzbiera najwięcej punktów.

Karta pracy, cz. 2, nr 59 Dzieci: − nazywają obrazki, − mówią, które nie pasują do pozostałych, i je skreślają, − uzasadniają swój wybór.

  • Zabawa twórcza Pojazdy przyszłości. Obrazki przedstawiające samochody (pocięte na części), klocki. M. kładzie przed dziećmi pocięte na części obrazki, a dzieci w parach układają je w całość w ten sposób, aby łączyć ze sobą części z różnych samochodów. Dzieci mogą również tworzyć własne wymyślone pojazdy z klocków lub zaprojektować na kartce samochód przyszłości.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Czym podróżujemy?

Cele ogólne:

  • utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych miejscach,
  • utrwalanie imienia i nazwiska/adresu,
  • rozwijanie motoryki małej,
  • precyzyjne wykonywanie ćwiczeń fizycznych.

Cele operacyjne Dziecko:

  • zna i wymienia zagrożenia wynikające z przebywania w różnych środowiskach (woda, góry itp.),
  • podaje imię i nazwisko, swój adres,
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • dokładnie wykonuje ćwiczenia fizyczne.

https://youtu.be/Y0sBekIWkL4

https://youtu.be/0iidgRGFl60

https://youtu.be/Ui-ndYWcThA

  • Zabawa kreatywna Wakacyjne skojarzenia. Arkusz brystolu, kolorowe markery, klej, obrazki: słońce, plaża, aparat fotograficzny, plecak M. przykleja obrazki na arkuszu, dopisuje do nich skojarzenia dzieci z tymi obrazkami.
  • Ćwiczenia ortofoniczne Morskie fale. M. prosi, aby dzieci naśladowały morskie fale, szumiąc (raz głośno, raz cicho, szybko, wolno, w zmiennym tempie).
  • Zabawy ruchowe z zestawu zabaw ruchowych
  • Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.

Jak wspaniale! Już wakacje.

To najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu

albo wskoczyć do jeziora…

Na szczyt w górach wspiąć się warto!

Jak tam pięknie i wysoko!

W zeszłym roku po raz pierwszy zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy,

by dorosłych się pilnować.

Chodzić w górach – lecz po szlakach,

kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem – porażenia się unika.

Kąpać się w strzeżonych miejscach

i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać.

Kto tak robi, ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło,

bo już przecież są wakacje!

  • Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?

− Co to są górskie szlaki?

Dlaczego trzeba się ich pilnować? (M. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).

− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?

− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?

− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?

− Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje?

Co można robić, a czego nie wolno?

https://youtu.be/wS4SRvkvLio

Kolorowanka Wakacyjny krajobraz Karta pracy, cz. 2, nr 60

Dla każdego dziecka: rysunek wakacyjnego krajobrazu, kredki. Dzieci: − kolorują rysunek przedstawiający wakacyjny krajobraz. Dzieci: − rysują po śladach szarych linii rysunków tych przedmiotów, które można wziąć na wakacje, − nazywają miejsca na zdjęciach i wybierają to, w które chciałyby pojechać.

  • Zabawa dydaktyczna Znam… M. przypomina, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko (3-latki), swój adres (4-latki) – informacje, które możemy podać policjantowi. (Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym). M. może sprawdzić, czy dzieci znają swoje dane.
  • Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy. Obrazki: z numerem alarmowym 112 i pojazdami uprzywilejowanymi (wozem strażackim, radiowozem policyjnym, karetką pogotowia). M. prezentuje numer alarmowy 112. N odczytuje go, a następnie dzieci robią to samo i mówią, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. N. prezentuje obrazki pojazdów służb ratunkowych, które można wezwać, dzwoniąc pod numer 112. Po wykonaniu zadania N. może umieścić obrazki w widocznym miejscu w sali. Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2). https://youtu.be/R3Qp8KfJSHw
  • Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Burza
  • Spacer – utrwalanie bezpiecznego sposobu przechodzenia przez jezdnię. Byłoby dobrze, gdyby podczas spaceru dzieci przeszły przez jezdnię w miejscu z pasami, z sygnalizacją świetlną i/lub bez pasów i bez sygnalizacji świetlnej.
  • Zabawa Jedzie pociąg z daleka
  • Utrwalanie poznanych zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wakacji. M. wypowiada kolejne zdania, a dzieci krzyczą: Tak! lub Nie!

− W lesie można palić ognisko, gdzie się chce. (nie)

− Przed wyjściem na plażę należy posmarować skórę kremem z filtrem. (tak)

− Na plaży wolno śmiecić. (nie)

− Na górskie wyprawy można się wybrać w klapkach. (nie)

− W czasie jazdy na rowerze trzeba mieć kask. (tak)

− Zawsze trzeba pilnować się dorosłych. (tak)

  • Praca plastyczna Słoneczko.

Żółta plastelina, żółta farba, pędzel, kontur słoneczka z promieniami. Dzieci otrzymują kontur słoneczka. Malują jego środek farbą, a promienie wyklejają plasteliną.

DLA CHĘTNYCH DZIECI J

https://youtu.be/qDYbpexlLTU

https://youtu.be/RD3kkPzIdiQ