Grupa Bierdonki

Tematy kompleksowe:

  1. MALI SPORTOWCY
  2. ŻYCIE W KOSMOSIE
  3. DBAMY O ZIEMIĘ
  4. JESTEM POLAKIEM I EUROPEJCZYKIEM

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

– zwrócenie uwagi na wpływ ruchu i gimnastyki na zdrowie człowieka

– rozwijanie umiejętności klasyfikowania

– rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

– zapoznanie ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy

– rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych

– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat

– kształtowanie postaw proekologicznych

– poznanie znaczenia wody dla człowieka i środowiska

– rozwijanie inwencji twórczej

– rozbudzanie zainteresowania własną miejscowością

– rozwijanie poczucia przynależności narodowej

– poznanie wybranych wiadomości o Warszawie

Piosenka:

Jestem Polakiem

  1. Flaga biało-czerwona,

nasza polska flaga.

Przedszkolak o tym pamięta,

to bardzo ważna sprawa.

Ref: Tatry, Bałtyk, Wisła,

orzeł w godle biały.

Piękna Polska – nasza Ojczyzna –

my, dzieci, ją kochamy.

  1. Kocham dom mój rodzinny,

lasy, łąki, pola

i wszystko, co mnie otacza,

i drogę do przedszkola.

Wiersz:

Gimnastyka, J. Koczanowska

Gimnastyka to zabawa,

ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny,

żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady

trzeba ćwiczyć – nie ma rady!

To dla zdrowia i urody

niezawodne są metody.

Aktualności

Tematy tygodnia

  1. Zagadka

Czasem ma kształt bułki,

czasem – srebrnego rogala.

Kiedy słońce gaśnie,

on na niebie się zapala. (księżyc)

 

  1. Słuchanie opowiadania Joanny Papuzińskiej Jak nasza mama zreperowała księżyc

https://www.youtube.com/watch?v=pzT7QEVBIaI&t=11s

 

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

– Kto płakał w nocy i obudził mamę?

– Co się stało księżycowi?

– O co martwił się księżyc?

– Na jaki pomysł wpadła mama?

– Z jakich składników zrobiła ciasto?

– Czego użyła do przyklejenia brakującego rożka?

– O co mama poprosiła księżyc?

 

  1. Karta pracy KP księżyc

 

  1. Opowieść ruchowa Wyprawa w kosmos

Rodzic czyta poniższy tekst, ilustrując ruchem treść opowiadania, a dziecko naśladuje jego ruchy lub samodzielnie ilustruje opowieść ruchem:

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż kosmiczną, aby sprawdzić, czy w kosmosie można spotkać żywe istoty. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po drabince do statku kosmicznego, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały. Leciały, leciały, omijały inne statki, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na nieznanej planecie. Po drabince wysiadły ze statku i przeskakiwały z kamienia na kamień, których pełno było dookoła. Następnie czołgały się przez gęste trawy do małego jeziorka. Wrzucały do niego drobne kamyczki, aby się przekonać, czy jest głębokie. Nagle zobaczyły dziwną postać. Poruszała się na szeroko rozstawionych nogach, stawiając duże kroki. Co pewien czas podskakiwała w górę. Dzieci bardzo się przestraszyły. Zaczęły biec w kierunku swojego statku. Dopiero kiedy w nim usiadły, poczuły się bezpieczne, chociaż nieco zmartwione, że bliżej nie poznały mieszkańca planety, którą odwiedziły.

 

  1. Słuchanie rymowanki Spotkanie z ufoludkiem

To jest Zieluś piegowaty.

Ma ubranko w białe łaty.

Uszy wielkie jak u słonia,

gruby nos i zęby konia.

Oczka małe, rozbiegane,

włosy długie, rozczochrane.

Brzuch okrągły tak jak bania.

Małe czułki do wąchania.

Skrzydła z ramion mu wystają,

śmieszne nóżki zasłaniają.

Dwa ogony zakrzywione,

stopy wielkie i czerwone.

 

  1. Po wysłuchaniu wierszyka (można przeczytać kilka razy) dziecko wypowiada się na temat wyglądu ufoludka, wymieniając jak najwięcej szczegółów.

 

  1. Praca plastyczna Ufoludek

Palcem umoczonym w farbie dziecko maluje ufoludka korzystając z opisu zawartego w rymowance lub według własnego pomysłu.

 

  1. Zabawa rytmiczna Echo kosmiczne

Rodzic podaje proste rytmy wyklaskując, wytupując lub wystukując przy użyciu różnych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest powtórzenie danej sekwencji.

 

  1. Ćwiczenia dotyczące syntezy słuchowej

Rodzic wypowiada słowa z podziałem na sylaby, np.: ra-kie-ta, kos-mi-ta, pla-ne-ta, księ-życ, nie-bo. Dziecko powtarza całe słowa.

Zadania do wykonania w kartach pracy:

3-latki: str. 15

4-latki: str. 27

  1. Zabawa ruchowa przy piosence Marcowe zajączki

https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ

 

  1. Film edukacyjny Układ Słoneczny

https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU

 

  1. Rozmowa po obejrzeniu filmu:

– jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?

– jakie inne nazwy planet zapamiętałeś?

– czy moglibyśmy mieszkać na którejś z tych planet? Dlaczego?

 

  1. Zabawa ruchowa z liczeniem

Dziecko staje w pewnej odległości naprzeciwko rodzica. Rodzic klaszcze, a dziecko słucha i liczy, następnie przesuwa się do przodu o tyle kroków, ile było klaśnięć. Zabawa kończy się gdy dziecko dojdzie do rodzica.

 

  1. Propozycja zabawy twórczej Kosmos w słoiku

https://www.youtube.com/watch?v=mRg-bpD4_Ww

 

  1. Karta pracy KP cienie

 

  1. Zabawy ruchowe przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

https://www.youtube.com/watch?v=InEeyPR93Uc

https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q

 

  1. Film edukacyjny Dzień, noc i pory roku

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k

 

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat tego, jak wygląda świat nocą, a jak za dnia oraz co robimy w nocy, a co możemy robić w dzień.

 

  1. Zabawa pantomimiczna Co robimy w dzień? Co robimy w nocy?

Rodzic naśladuje różne czynności, określając czy jest to dzień czy noc, a dziecko odgaduje. Następnie można się zamienić rolami – dziecko pokazuje, a rodzic odgaduje.

 

  1. Propozycja wykonania doświadczenia Rakieta

https://vimeo.com/224050245

 

  1. Karta pracy KP rakieta

 

  1. Zabawy ruchowe przy muzyce:

https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs

https://www.youtube.com/watch?v=VM7cVy0X9H8

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

 

  1. Piosenka Ufoludki na urlopie

https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw

  1. Na swym spodku prosto z Marsa

ufoludki przyleciały.

A wybrały naszą Ziemię,

bo tu urlop spędzać chciały.

Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy

niech posłucha sam,

jak śpiewają umba-bulba,

umba-bulba bam. (2x)

  1. Już ognisko rozpaliły

na polance w leśnej ciszy,

a na biwak ufoludkom

wydał zgodę pan leśniczy.

Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy… (2x)

  1. Pamiętały ufoludki,

by posprzątać las po sobie,

bo choć z Marsa są to wiedzą,

że dbać trzeba o przyrodę.

 

  1. Rozmowa na temat piosenki:

– kto przyleciał na naszą planetę?

– co robiły ufoludki?

– o czym pamiętały ufoludki przed powrotem na swoją planetę?

 

  1. Karta pracy – ćwiczenie spostrzegawczości

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-a-kp2/mobile/index.html#p=30

 

  1. Zabawa klasyfikacyjna Od najmniejszej do największej.

Do zabawy potrzebujemy gwiazdek różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest układanie gwiazdek zgodnie z ich wielkością z zastosowaniem rytmu: mała, większa, największa, mała, większa, największa (trzy sekwencje).

 

  1. Karta pracy KP rakieta wg kodu